فعال اصلاح طلب: دشمن آنچه را در جنگ بدست نیاورد در تفاهم‌نامه هم بدست نمی‌آورد

عضو جبهه اصلاحات ایران با بیان اینکه‌ دشمن آنچه در دو جنگ اخیر نتوانست به دست آورد در تفاهم‌نامه هم بدست نخواهد آورد، گفت: ورود به مذاکره نباید همراه با خوش‌بینی محض باشد، اما در عین حال حتی جنگ‌های جهانی در نهایت از طریق گفت‌وگو حل می‌شوند.

فعال اصلاح طلب: دشمن آنچه را در جنگ بدست نیاورد در تفاهم‌نامه هم بدست نمی‌آورد

به گزارش کاویان گلد، سید حسن رسولی، در ارزیابی جدیت آمریکا برای اجرای یادداشت تفاهم پایان جنگ تحمیلی ایران، گفت: یادداشت تفاهم پایان جنگ از اهمیت بالایی برخوردار است و موافقان و مخالفان زیادی دارد. با این حال، گفت‌وگوهای انجام‌شده میان نمایندگان رسمی ایران و آمریکا و امضای این سند، نشان‌دهنده جدیت و اراده بالاترین مقام تصمیم‌گیر در آمریکا برای اجرای مفاد آن است.

به روایت ایرنا، وی ادامه داد: در کشور ما هم، در بالاترین سطح یعنی شورای عالی امنیت ملی و اعضای شورای دفاع، با اکثریت به امضای این سند و پذیرش این تفاهم‌نامه رأی داده‌اند که نشاندهنده اراده و تمایل دو کشور برای پایان دادن به تخاصمات جاری و حرکت به سمت راه‌حل دیپلماتیک است.

آمریکا برای اجرایی‌کردن مفاد ۱۴گانه سند تفاهم مصمم است

استاندار خراسان رضوی در دولتِ اصلاحات عنوان کرد: هرچند مشخص نیست در حوزه دیپلماسی عمومی هم به اندازه دیپلماسی رسمی در دو حاکمیت اراده و جدیت وجود داشته باشد، اما اولویت با اراده دو حاکمیت است. از این رو معتقدم ایران و آمریکا برای اجرایی‌کردن مفاد چهارده‌گانه این سند، در بازه ۶۰روزه تعیین‌شده پس از مذاکرات فنی و کارشناسی، مصمم هستند و این توافق عملی خواهد شد.

رسولی در پاسخ به این پرسش که کفه تعهدات کدام کشور برای اجرای مفاد یادداشت بیشتر است، بیان کرد: حل‌وفصل اختلافات از راه گفت‌وگو و دیپلماسی، بر پایه دادوستد میان طرفین است. آمریکا و اسرائیل آنچه را که در این دو جنگ نتوانستند به دست آورند، در این یادداشت تفاهم هم به دست نخواهند آورد، از جمله براندازی جمهوری اسلامی که محقق نشده است. یکی از بندهای سند نیز به‌منزله به‌رسمیت شناختن حاکمیت جمهوری اسلامی ایران و ترک مخاصمه میان دو طرف و متحدان‌شان است.

آمریکا در جنگ با ایران به بخش قابل توجهی از اهداف از پیش تعیین‌شده خود نرسید

وی تصریح کرد: برای ارزیابی دقیق باید دید هر طرف در جنگ چه اهدافی داشته و در این سند به کدام اهدافی که با جنگ به دست نیاورده‌اند رسیده‌اند. جمهوری اسلامی ایران آغازگر جنگ نبوده و ائتلاف اسرائیل و آمریکا با همه توان نظامی، تکنولوژیک و اقتصادی به‌دنبال تغییر نظام سیاسی و حتی تجزیه ایران بودند، اما به اهداف اصلی خود نرسیدند. آمریکا اکنون به‌صورت رسمی و کتبی پذیرفته که نه‌تنها دنبال براندازی و تغییر نظام نیست، بلکه جمهوری اسلامی ایران را به رسمیت می‌شناسد.

عضو سابق شورای شهر تهران در دوره پنجم ادامه داد: برخلاف ادعاهای ترامپ و دولت آمریکا به‌ویژه رژیم صهیونیستی، مبنی بر حذف چرخه سوخت و انتقال تمام اورانیوم‌های غنی‌شده به خاک آمریکا، هیچ نشانه‌ای از تحقق این اهداف در سند دیده نمی‌شود، با این حال، آن‌ها به بخشی از انتظارات خود دست یافته‌اند.

ایران آغازگر جنگ و به‌دنبال کشورگشایی نبود/اهل کوتاه آمدن از موضع دفاعی نیستیم

رسولی عنوان کرد: ایران برخلاف طرف مقابل، هرگز آغازگر جنگ، به‌دنبال کشورگشایی، سقوط نظامی یا سلطه‌طلبی نبوده و براساس تاریخ و فرهنگ ایران، تجاوز به بیگانگان در منشور جمهوری اسلامی جایگاهی ندارد. ما در جنگ هشت‌ساله و همچنین در جنگ ۱۲ روزه و در جنگ ۴۰ روزه ما همواره در موضع دفاعی بودیم، اما در عین حال، ایران در موضع دفاعی هرگز اهل کوتاه آمدن نیست.

عضو جبهه اصلاحات آنچه به امضای طرفین رسیده پس از انجام مذاکرات گسترده و عمیق کارشناسی، با مشارکت میانجی‌ها و واسطه‌ها، به یک سند رسمی تبدیل شده است گفت: ایران در دفاع از تمامیت ارضی، استقلال، سرحدات و منافع ملی خود موفق بوده، چون اجازه نداد ارتش دو قدرت جهانی و منطقه‌ای به اهدافشان برسند. با این حال، نباید از نظر دور داشت که این موفقیت همانند جنگ ۸ ساله، هزینه‌ داشته است از جمله خسارت‌های انسانی و شهادت رهبر، دانشمندان، فرماندهان و مردم. این جنگ مانند جنگ‌های متعارف مرزی نبود، بلکه در کوی و برزنِ همه شهرها و روستاهای ایران جریان داشت و همه ملت را درگیر کرد.

رسولی با بیان اینکه ما دشمن را از رسیدن به اهدافش، یعنی براندازی نظام سیاسی، تجزیه کشور، ناکام گذاشتیم و از این نظر موفق و پیروز بودیم، تصریح کرد: این دفاع میهنی هزینه‌های سنگینی داشت، اما به عقیده من ارزش آن را داشت، چون امروز برای جهانیان روشن شد که ایران تسلیم‌پذیر نیست. اینکه آمریکا نتوانست اهداف نظامی‌اش را پیش ببرد و ناچار شد وارد مذاکره شود و سندی با امضای رئیس‌جمهور دو کشور امضا شود، نشان‌دهنده عزت و افتخار ملی ایرانیان است.

آتش‌بس پیش‌شرط مذاکرات بود و توسط آمریکا درخواست و با تأخیر از سوی ایران پذیرفته شد

وی در پاسخ به پرسشی درباره پایدار یا موقت بودن توافق تأکید کرد: آتش‌بس پیش‌شرط مذاکرات بوده و ابتدا توسط آمریکا درخواست و با تأخیر از سوی ایران پذیرفته شده است. بدون آتش‌بس، هیچ مذاکره‌ای شکل نمی‌گرفت. آنچه به امضای طرفین رسیده، در حقیقت رئوس و خطوط کلی فرایندی است که پس از انجام مذاکرات گسترده و عمیق کارشناسی، با مشارکت میانجی‌ها و واسطه‌ها، به یک سند رسمی تبدیل شده است. سند امضا شده، یک یادداشت تفاهم ۱۴ بندی و نقشه‌ راه است که کلیات و اصول پایان جنگ ایران و آمریکا را مشخص می‌کند، اما جزئیات آن به ۶۰ روز گفت‌وگوی فنی و کارشناسی با مشارکت میانجی‌ها واگذار شده است.

عضو بنیاد امید ایرانیان با بیان اینکه ایران و آمریکا در بالاترین سطح سندی را مبادله کردند، خاطرنشان کرد: امضای این سند برای نخستین بار پس از ۴۷ سال، تابوی مذاکره با آمریکا را شکست. از سوی دیگر، آمریکا نیز پذیرفته که ایران کشوری نیست که مانند ونزوئلا یا سوریه به‌سادگی از جغرافیای سیاسی جهان حذف شود. به باور من، با هوشیاری تیم مذاکره‌کننده و رعایت ملاحظات احتیاطی، این یادداشت تفاهم به توافقی رسمی مبدل خواهد شد.

رسولی با استناد به پیام رهبر انقلاب اسلامی مبنی بر اعتماد به مسئولان و بی‌اعتمادی به آمریکا، یادآور شد: موضع‌گیری ایشان، عقلانی و موازنه‌ساز امور کلان کشور است و از مهمترین موضوعات تاریخ معاصر ایران محسوب می‌شود.

وی با اشاره به سابقه دشمنی آمریکا در به شهادت رساندن رهبر انقلاب اسلامی، فرماندهان، کودکان و تخریب زیرساخت‌ها بیان کرد: ورود به مذاکره نباید همراه با خوش‌بینی محض باشد، اما در عین حال حتی جنگ‌های جهانی در نهایت از طریق گفت‌وگو حل می‌شوند.

این اصلاح‌طلب در برداشت خود از پیام رهبری انقلاب اسلامی اظهار کرد: ایشان موضوع را به شورای عالی امنیت ملی (با اضافه شدن شورای دفاع و نصاب بالای رأی و حق رأی نظامیان) محول کرده‌اند. سند امضا شده کاملاً منطبق با اصل ۱۱۰ قانون اساسی (اختیار اعلام جنگ و صلح با رهبری) است. در نتیجه، صدای واحدی درباره این سند به دنیا مخابره شده، هرچند در حوزه دیپلماسی عمومی، احزاب، گروه‌ها و رسانه‌ها بحث‌های طبیعی خود را دارند.

رسولی افزود: این یادداشت تفاهم مخالفان جدی در آمریکا و رژیم صهیونیستی و حتی برخی کشورهای دیگر دارد. در خود آمریکا، حزب دموکرات و شماری از سناتورهای جمهوری‌خواه منتقد ترامپ، مخالفند و نمی‌خواهند این سند به نام رئیس‌جمهور فعلی آمریکا ثبت شود.

استاندار خراسان رضوی در دولتِ اصلاحات ادامه داد: دولت حاکم رژیم صهیونیستی و شخص نتانیاهو با وزیران تندروی خود، با عملیات ایذایی به دنبال برهم زدن توافق هستند. نباید انتظار داشت که در دیپلماسی عمومی، همان اتفاقی بیفتد که در دیپلماسی رسمی و میان ارکان دو حاکمیت به صورت مستند و مکتوب به جمع‌بندی رسیده است.

رمز پیروزی ایران در انتقال صدای واحد به جهان است

رسولی با اشاره به دشواری مسیر پیش‌رو، رمز پیروزی ایران را در انتقال صدای واحد حاکمیتی به جهان دانست و تأکید کرد: باید از هرگونه تزلزل در عمل به تعهدات این سند پرهیز شود. پس از پذیرش قطعنامه ۵۹۸، هنگامی که برخی پیشنهاد ازسرگیری جنگ را مطرح کردند، امام(ره) فرمودند که همان‌گونه که در ادامه جنگ مصمم بودیم، در پایبندی به تعهدات صلح نیز مصمم هستیم. دین و آیین ما وفای به عهد را حکم می‌کند و با نگاه غیرخوش‌بینانه به طرف مقابل، به همان نسبتی که نشانه‌های مثبت و مستند از عمل آمریکا به تعهدات ۱۴ بندی دیده شود، وفادار خواهیم بود و از آن مراقبت و صیانت خواهیم کرد، زیرا شرایط کشور بسیار حساس است.

عضو سابق شورای شهر تهران در دوره پنجم با ابراز امیدواری نسبت به موفقیت مذاکرات و ورود ایران به عصر جدیدی از توسعه و سازندگی، تأکید کرد: پذیرش جهانی قدرتِ غیرقابل‌حذف ایران—که با پیشنهاد تأسیس صندوق ۳۰۰ میلیارد دلاری از سوی یکی از همسایگان برای بازسازی کشور نمود یافته—نشان‌دهنده جایگاه راهبردی کشور در موازنه جهانی و منطقه‌ای است. ایران فعلی نیاز به همکاری جهانی برای جبران خسارت‌ها و حرکت در مسیر پیشرفت دارد.

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *