به گزارش کاویان گلد، در نیمه‌ی نخست مهرماه سال ۱۳۵۲ خبرنگار «زن روز» به سراغ دو هنرپیشه‌ی جوان و برجسته‌ی کشورمان علی نصیریان و عزت‌الله انتظامی رفت تا از آن‌ها در باره‌ی وضعیت سینمای ایران بپرسد. این‌که چرا سینمای ما از اصول اولیه‌ی فیلم‌سازی دور است و در اکثر موارد هنوز هم فیلم‌های مبتذل و توخالی ارائه می‌دهد؟ چه عواملی مانع تهیه‌ی اثر خوب و جالب برای فیلم‌ساز می‌شود؟ در سینمای ایران هنرپیشگان تئاتر چه نقشی داشته‌اند، و چرا بعضی از آنان آن‌چنان که باید در کارشان توفیق نیافته‌اند؟ فیلم خوب چگونه فیلمی است، و عکس‌العمل مردم در برابر موقعیت فعلی سینمای ایران چگونه است؟ مشروح این مصاحبه را به نقل از زن روز مورخ ۷ مهر ۱۳۵۲ در ادامه می‌خوانید:

چرا بیش‌تر فعالیت خودتان را در سینما گذاشته‌اید، چرا همکاری با مهرجویی را ترجیح می‌دهید و آیا فعالیت مداوم در سینما به کار تئاتر که هنر اصلی و اولیه‌ی شماست لطمه نمی‌زند؟

انتظامی: سینما به طور کلی میدان و امکانات وسیع‌تری برای عرضه‌ی کار دارد اما به هیچ وجه فعالیت در سینما از کار تئاتر ما کم نکرده است. گروه ما در اداره‌ی تئاتر وزارت فرهنگ و هنر هر سال دو برنامه در تالار ۲۵ شهریور [تماشاخانه‌ی سنگلج کنونی] روی صحنه می‌آورد.

نصیریان: متاسفانه ما از لحاظ سناریست و نمایشنامه‌نویس خیلی ضعیف هستیم. تعداد نمایشنامه‌نویسان و سناریست‌های قابل بحث کشور ما با کمال تاسف از تعداد انگشتان دست تجاوز نمی‌کنند! و باز هم باید متاسف بود از این‌که این عده‌ی معدود هم به‌ندرت دست به قلم می‌برند و چیز می‌نویسند. بنابراین میدان برای کم‌مایه‌ها و آن‌هایی که ناشیانه و کلیشه‌وار در واقع «مرتکب» سناریونویسی و نمایشنامه‌نویسی می‌شوند، خالی می‌ماند. مثلا بسیاری از سناریست‌های فیلم‌های وطنی – البته قصد توهین به شخص به‌خصوصی را ندارم – عینا از فیلم‌های مبتذل ترکی و هندی استفاده می‌کنند. در مورد نمایشنامه‌نویسان این چنین نیست و به همین دلیل ما همیشه با کمبود نمایشنامه مواجه هستیم و همین مسئله موجب شده است که از نمایشنامه‌های خوب خارجی بیش‌تر استفاده کنیم."/>

عزت‌الله انتظامی: هنرپیشه هنگام کار کردن با مهرجویی خیالش راحت است/ نصیریان: فیلم باید چیزی به مردم بدهد نه این‌که بی‌فایده باشد

انتظامی: نداشتن آکتور، نویسنده و کارگردان باعث به وجود آمدن سینمای بازاری شده است/ نصیریان: آدم داستان‌ها و موضوعاتی می‌بیند که اصلا قابل طرح در سینما نیست. فیلم باید لااقل وسیله‌ای برای پیشرفت جامعه باشد، چیزی به مردم بدهد. نه این‌که بی‌فایده باشد.

عزت‌الله انتظامی: هنرپیشه هنگام کار کردن با مهرجویی خیالش راحت است/ نصیریان: فیلم باید چیزی به مردم بدهد نه این‌که بی‌فایده باشد

به گزارش کاویان گلد، در نیمه‌ی نخست مهرماه سال ۱۳۵۲ خبرنگار «زن روز» به سراغ دو هنرپیشه‌ی جوان و برجسته‌ی کشورمان علی نصیریان و عزت‌الله انتظامی رفت تا از آن‌ها در باره‌ی وضعیت سینمای ایران بپرسد. این‌که چرا سینمای ما از اصول اولیه‌ی فیلم‌سازی دور است و در اکثر موارد هنوز هم فیلم‌های مبتذل و توخالی ارائه می‌دهد؟ چه عواملی مانع تهیه‌ی اثر خوب و جالب برای فیلم‌ساز می‌شود؟ در سینمای ایران هنرپیشگان تئاتر چه نقشی داشته‌اند، و چرا بعضی از آنان آن‌چنان که باید در کارشان توفیق نیافته‌اند؟ فیلم خوب چگونه فیلمی است، و عکس‌العمل مردم در برابر موقعیت فعلی سینمای ایران چگونه است؟ مشروح این مصاحبه را به نقل از زن روز مورخ ۷ مهر ۱۳۵۲ در ادامه می‌خوانید:

چرا بیش‌تر فعالیت خودتان را در سینما گذاشته‌اید، چرا همکاری با مهرجویی را ترجیح می‌دهید و آیا فعالیت مداوم در سینما به کار تئاتر که هنر اصلی و اولیه‌ی شماست لطمه نمی‌زند؟

انتظامی: سینما به طور کلی میدان و امکانات وسیع‌تری برای عرضه‌ی کار دارد اما به هیچ وجه فعالیت در سینما از کار تئاتر ما کم نکرده است. گروه ما در اداره‌ی تئاتر وزارت فرهنگ و هنر هر سال دو برنامه در تالار ۲۵ شهریور [تماشاخانه‌ی سنگلج کنونی] روی صحنه می‌آورد.

نصیریان: متاسفانه ما از لحاظ سناریست و نمایشنامه‌نویس خیلی ضعیف هستیم. تعداد نمایشنامه‌نویسان و سناریست‌های قابل بحث کشور ما با کمال تاسف از تعداد انگشتان دست تجاوز نمی‌کنند! و باز هم باید متاسف بود از این‌که این عده‌ی معدود هم به‌ندرت دست به قلم می‌برند و چیز می‌نویسند. بنابراین میدان برای کم‌مایه‌ها و آن‌هایی که ناشیانه و کلیشه‌وار در واقع «مرتکب» سناریونویسی و نمایشنامه‌نویسی می‌شوند، خالی می‌ماند. مثلا بسیاری از سناریست‌های فیلم‌های وطنی – البته قصد توهین به شخص به‌خصوصی را ندارم – عینا از فیلم‌های مبتذل ترکی و هندی استفاده می‌کنند. در مورد نمایشنامه‌نویسان این چنین نیست و به همین دلیل ما همیشه با کمبود نمایشنامه مواجه هستیم و همین مسئله موجب شده است که از نمایشنامه‌های خوب خارجی بیش‌تر استفاده کنیم.

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *