در نمایشگاه کار ۱۴۰۳ دانشگاه شهید بهشتی چه گذشت؟

دومین نمایشگاه کار دانشگاه شهید بهشتی که با همراهی پارک علم و فناوری این دانشگاه، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، بنیاد ملی نخبگان استان تهران و ایران‌تلنت برگزار شد، فضایی برای تعامل سازنده صنعت و دانشگاه بود.

در نمایشگاه کار ۱۴۰۳ دانشگاه شهید بهشتی چه گذشت؟

دانشگاه شهید بهشتی در روزهای آغازین آذر ۱۴۰۳ زمینه‌ساز پیوند کارجویان و کارفرمایان در نمایشگاه کار شد. دومین نمایشگاه کار دانشگاه شهید بهشتی که با همراهی پارک علم و فناوری این دانشگاه، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، بنیاد ملی نخبگان استان تهران و ایران‌تلنت برگزار شد، فضایی برای تعامل سازنده صنعت و دانشگاه بود. در این یادداشت نگاهی به دستاوردهای این نمایشگاه و نقش آن در افزایش اشتغال‌پذیری دانشجویان داریم.

نمایشگاه کار؛ خلق هزاران فرصت‌ ارزشمند استخدامی

دومین نمایشگاه کار دانشگاه شهید بهشتی تنها در عرض ۳ روز، از ۴ الی ۶ آذرماه دستاوردی چشم‌گیر در عرصه منابع انسانی داشته است. این نمایشگاه فرصتی ایجاد کرد تا بیشتر از ۳۰ کسب‌وکار شناخته‌شده حوزه نفت‌وگاز، پتروشیمی، فناوری، تولید و خدمات با ایجاد غرفه و شرکت در پنل‌های تخصصی گفتگو فرصت‌های استخدامی خود را معرفی کنند و تجربیات خود را در اختیار افراد جویای کار قرار دهند.

در طول برگزاری این نمایشگاه به طور متوسط روزانه ۳۰۰۰ درخواست استخدام از سمت کارجویان برای کارفرمایان سراسر ایران ارسال شده است. در این میان بیشتر از ۴ هزار و ۷۰۰ رزومه یعنی حدود ۵۰% از کل درخواست‌های اشتغال از طرف افرادی ارسال شده است که هیچ سابقه کاری ندارند و برای اولین بار می‌خواهند از دنیای آکادمیک به فضای کار حرفه‌ای بپیوندند. این آمار مهر تاییدی بر سخنان دکتر خسرو پیری، مدیریت سابق پارک علم و فناوری دانشگاه شهید بهشتی است که در روز افتتاحیه نمایشگاه کار، این رویداد را فرصتی برای «افزایش اشتغال‌پذیری دانشجویان» دانسته بودند.

مدیرعامل ایران‌تلنت، خانم آسیه حاتمی در این باره می‌گوید: «نداشتن سابقه کار نباید مانعی برای ورود به دنیای حرفه‌ای باشد و دانشجویان باید از چنین رویدادهایی که در حوزه منابع انسانی برگزار می‌شود استفاده کنند تا استعدادها و علاقه‌مندی‌هایشان را به کارفرما نشان دهند تا زمینه فعالیتشان ایجاد شود.»

نگاهی به آمار فرصت‌های شغلی نمایشگاه کار

از نقطه‌نظر دموگرافیک حدود ۸۰% رزومه‌ها توسط کارجویان زیر ۳۰ سال ارسال شده است. از آن‌جایی که هیچ محدودیت تخصصی و سنی برای افراد جویای کار در این نمایشگاه وجود نداشت، حدود ۳۰۰ رزومه هم توسط افرادی با سنین بیشتر از ۳۰ سال ایجاد و ارسال شده است.

همان‌طور که در بالا هم اشاره شد حدود ۵۰% کلیه درخواست‌های اشتغال توسط افرادی ارسال شده که هیچ سابقه کاری ندارند. مابقی کارجویان نهایتا ۵ سال سابقه فعالیت در صنعت دارند و حدود ۱۶% از کارجویان را افرادی باتجربه تشکیل داده‌اند که از ۶ سال تا بیشتر از ۱۶ سال سابقه فعالیت در فضای حرفه‌ای داشته‌اند.

در نمایشگاه کار دانشگاه شهید بهشتی صدها فرصت در سطح کارشناسی و کارآموزی برای دانشجویان و فارغ‌التحصیلان ایجاد شده است. این موقعیت‌های شغلی عمدتاً در حوزه‌های تبلیغات، فناوری، حسابداری، فروش و مهندسی شکل‌گرفته‌اند. بااین‌حال ده‌ها فرصت کاری برای افرادی در رده‌های کارشناس ارشد، مدیر میانی و مدیر ارشد ایجاد شده و سایر تخصص‌ها از تحلیل داده، هنر، پرستاری تا تحقیق‌وتوسعه و ترجمه را هم دربرگرفته است.

کدام دانشجویان بیشتر در جستجوی کار هستند؟

۶۳% از درخواست‌های اشتغال نمایشگاه کار به افرادی اختصاص دارد که در گروه مدیریت، علوم انسانی و مالی تحصیل کرده‌اند. در میان کلیه درخواست‌ها، رشته مدیریت بازرگانی رتبه نخست پرتکرارترین رشته متقاضی کار را به خود اختصاص داده است و بعد از آن دانشجویان و فارغ‌التحصیلان حسابداری و مدیریت مالی بیشترین درخواست کار را در این گروه تحصیلی داشته‌اند.

نگاهی به آمار نمایشگاه کار ۱۴۰۳  نشان می‌دهد که ۳۷% رزومه‌ها توسط دانشجویان و فارغ‌التحصیلان رشته‌های مهندسی و علوم پایه ایجاد شده است. در میان آن‌ها رزومه‌هایی با مدرک تحصیلی رشته مهندسی نرم‌افزار و مهندسی صنایع به ترتیب دومین و سومین رده در میان پرتکرارترین رشته‌های جویای شغل را داشته‌اند.

پیوند کارجویان و کارفرمایان به کمک سرویس اتوماسیون استخدام

از جمله خدمات ایران‌تلنت در حوزه منابع انسانی، ایجاد سرویس اتوماسیون جذب و استخدام است که در این رویداد به مهم‌ترین کانال ارتباطی کارجویان و کارفرمایان تبدیل شد. این سرویس علاوه بر دسته‌بندی هوشمند آگهی‌ها و نمایش مستمر آن به کارجویان، فیلترهای مختلفی را برای غربال و ارزیابی رزومه‌ها در اختیار کارفرما قرار می‌دهد.

در نوزدهمین نمایشگاه کار که ایران‌تلنت در آذر ۱۴۰۳ بانی برگزاری آن بود، بیشتر از ۲۴۰۰ نفر درخواست خود را توسط سرویس اتوماسیون این مجموعه به دست صاحبان کسب‌وکار رسانده‌اند. به‌این‌ترتیب نمایشگاه کار به تعبیر دکتر فریبرز مسعودی، مدیریت فعلی پارک علم‌وفناوری دانشگاه شهید بهشتی توانست به پلی میان صنعت، دولت و دانشگاه تبدیل شود.

جالب است بدانید حدود ۱۰۰۰ مورد از این رزومه‌ها توسط رزومه‌ساز هوشمند، آنلاین و رایگان ایران‌تلنت ایجاد شده است که به دلیل انطباق با استانداردهای ATS شانس موفقیت کارجویان در فرایند استخدام را افزایش می‌دهد. زیرساخت‌های طراحی رزومه آنلاین، به‌عنوان یک راهکار هوشمند منابع انسانی در سال ۱۳۸۲ توسط ایران‌تلنت ایجاد شد که گام بلندی در راستای ارتقای فرهنگ رزومه‌نویسی در کشور بود.

سخن پایانی

در ابتدای آذر ۱۴۰۳ دومین نمایشگاه کار دانشگاه شهید بهشتی، در محل میدان اصلی این دانشگاه برگزار شد. این نوزدهمین نمایشگاه کار است که با همت ایران‌تلنت، بزرگترین پلتفرم کاریابی ایران برگزار شده است. نمایشگاه کار دانشگاه شهید بهشتی فرصتی برای افزایش اشتغال‌پذیری دانشجویان و تلاشی برای اتصال صنعت و دانشگاه به یکدیگر بوده است. در طی ۳ روز برگزاری نمایشگاه کار، ایران‌تلنت فرصتی فراهم کرد که بیشتر از ۳۰ کارفرمای برتر کشور فرصت‌های استخدامی خود را به دانشجویان و فارغ‌التحصیلان معرفی کنند و روزانه بیشتر از ۳۰۰۰ رزومه به کارفرمایان سراسر ایران ارسال شود. این پلتفرم از سرویس اتوماسیون جذب و استخدام به‌عنوان مهم‌ترین راه ارتباطی کارجویان و کارفرمایان استفاده می‌کند و بستری برای ساخت استاندارد و آنلاین رزومه دارد که می‌تواند شانس موفقیت کارجویان را افزایش دهد.

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *