گزارش تازهای نشان میدهد که ایلان ماسک، ثروتمندترین فرد جهان، در ۱۳۰ روز اول از دور دوم ریاستجمهوری دونالد ترامپ، از برخی تصمیمها و اقدامات دولت او سود برده است.
به گزارش خبرآنلاین، در این گزارش ادعا شده است که این اقدامات دستکم ۱۰۰ میلیارد دلار (۸۵.۴ میلیارد یورو) به ثروت شخصی ایلان ماسک اضافه کردهاند و همچنین حدود ۲.۳۷ میلیارد دلار (۲.۰۷ میلیارد یورو) از بدهیهای احتمالی تجاری او را از سوابق مالیاش پاک کردهاند.
به نقل از یورونیوز، این گزارش درست چند روز پس از درگیری علنی این هفته بین ترامپ و ماسک منتشر شده است. آقای ماسک اوایل ماه جاری میلادی از سمت خود در «دپارتمان بهرهوری دولت» کنارهگیری کرد.
این گزارش ادعا میکند که ایلان ماسک پس از انتصاب در دپارتمان بهرهوری دولت با «دستکم ۷۰ درصد» از بخشهای دولتی که با آنها مرتبط بوده، تعارض منافع داشته است.
این گزارش ادعا میکند که ترامپ، بازرس کل آژانس توسعه بینالمللی آمریکا را که قرار بود شرکت ماهوارهای آقای ماسک، استارلینک، را بهخاطر نقش آن در ارائه خدمات به روسیه در جنگ جاری با اوکراین مورد تحقیق قرار دهد، اخراج کرده است.
گزارشی که دفتر الیزابت وارن سناتور دموکرات تهیه کرده است، ادعا میکند که استارلینک حتی با وجود «تهدیدهای ترامپ برای افزایش تعرفهها» توانست در همان مدت قراردادهایی با حداقل دوازده کشور عمدتا در آسیا و آفریقا، امضا کند یا مذاکره برای امضای آنها را شروع کند.
این گزارش ادامه میدهد که نهادهای نظارتی «برای چندین ماه یا بیشتر» در بیش از ۴۰ پرونده مربوط به شرکتهای تابعه ماسک در آژانسهای فدرال، «هیچ اقدام علنی انجام ندادهاند.» بسیاری از تحقیقات، مربوط به شرکت خودروسازی الکتریکی تسلا بودهاند.
وارن با استناد به گزارشهای رادیو عمومی ملی (انپیآر) اشاره میکند که آقای ترامپ در اولین دور از تعدیل نیروها توسط دپارتمان بهرهوری دولت، مدیر اداره حمایت مالی از مصرفکننده (CFPB) را اخراج کرد. این اداره به خاطر دریافت بیش از ۳۰۰ شکایت از مشتریان درباره مشکلات تسلا تحت فشار بود.
این گزارش ادامه میدهد که تحقیقات و حسابرسیهای اداره ایمنی و بهداشت حرفهای (OSHA) و دفتر تطبیق قراردادهای فدرال وزارت کار درباره شرکت تسلا نیز توسط دولت ترامپ متوقف شدهاند.
کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا (SEC)، که مسئول بررسی دستکاری بازار است، در حالی که در حال تحقیق درباره ادعاهای احتمالا نادرست تسلا درباره خودروهای خودران بود، نیز در این مرحله اختیارات کارکنانش برای آغاز تحقیقات را محدود کرد.
اداره ملی ایمنی ترافیک بزرگراهها (NHTSA) در جریان تعدیل نیروهای انجام شده توسط دپارتمان بهرهوری دولت (DOGE)، کارکنان خود را تعدیل کرد، در حالی که در حال تحقیق درباره تصادفات تسلا بود که ناشی از ویژگیهای «رانندگی کامل خودکار» و کنترل از راه دور خودرو بودند.