تویوتا آیگو ایکس، کوچکترین کراساوور این برند ژاپنی در بازار اروپا، با فیسلیفت جدید خود وارد مرحله تازهای از تکامل شده است.
امیرمسعود عابدین: تویوتا آیگو ایکس (Aygo X) کوچکترین مدل تویوتا در خارج از بخش خودروهای “کی کار” (kei car) ژاپن است. این خودروی کوچک در سگمنت A اروپا به رقابت میپردازد، به خصوص پس از خروج سه گانه گروه فولکسواگن (فولکس واگن آپ و اشکودا Citigo و سئات Mii) در چند سال گذشته. آیگو ایکس که قبلاً یک هاچبک سنتی بود، با عرضه آخرین نسل خود در سال ۲۰۲۲، ویژگیهای ظاهری یک کراساوور را به خود گرفت. اکنون، یک فیسلیفت میانی، تغییرات قابل توجهی را برای این خودرو به ارمغان آورده است.
پیشرانه جدید و بهبود عملکرد
آیگو ایکس زمانی با گیربکس دستی پنج سرعته نیز در دسترس بود، اما دیگر اینطور نیست. نسخه فیسلیفت شده اکنون فقط با گیربکس اتوماتیک عرضه میشود و دارای موتور جدیدی است. موتور ۱٫۰ لیتری تنفس طبیعی با یک پیشرانه بزرگتر ۱٫۵ لیتری برگرفته از سوپرمینی یاریس جایگزین شده است. این موتور ۱۱۴ اسب بخار قدرت تولید میکند که اگرچه رقم خارقالعادهای نیست، اما همچنان افزایش قابل توجه ۴۳ اسب بخاری نسبت به مدل قبلی خود دارد.
این افزایش قدرت، عملکرد را به طرز چشمگیری بهبود بخشیده و زمان صفر تا صد کیلومتر بر ساعت را از ۱۴٫۹ ثانیه به کمی کمتر از ۱۰ ثانیه کاهش داده است. میزان انتشار دیاکسید کربن به طرز چشمگیری پایین بوده و تنها ۸۶ گرم در هر کیلومتر است که بهترین رقم در میان خودروهای غیر پلاگین است. مصرف سوخت هم تنها ۳٫۸ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر ارزیابی شده است. تویوتا در تلاش است تا نسخه الکتریکی این خودرو را نیز عرضه کند.