بر اساس اعلام بیمه مرکزی، از تاریخ اول خرداد ۱۴۰۴، ثبت کد پستی در سامانه ملی املاک و اسکان برای صدور هر نوع بیمهنامه الزامی است. بر اساس تصمیم کارگروه تعاملپذیری، شرکتهای بیمه موظفاند هنگام صدور بیمهنامه در هر نوع از بیمه، کد پستی را از سامانه املاک و اسکان استعلام کنند.
این قانون از ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۴ اجرایی شده و شرکتهای بیمه باید این موضوع را به مشتریان و شبکه فروش خود اطلاع دهند. هرگونه عدم رعایت این بخشنامه، مسئولیت قانونی برای مدیران شرکتهای بیمه به همراه خواهد داشت. برای دریافت بیمهنامه خودرو، منزل یا سایر بیمهها، ابتدا باید کد پستی محل سکونت یا مالکیت را در سامانه amlak.mrud.ir ثبت کنید، در غیر این صورت امکان صدور بیمهنامه وجود ندارد.
این گزارش اعلام میکند که شرکتهای بیمه باید با اطلاعرسانی مناسب به مشتریان، این موضوع را برای اجرا به شبکه فروش و تمام واحدهای مرتبط خود ابلاغ کنند. همچنین خاطرنشان شده است که مسئولیت قانونی ناشی از اجرای نادرست این بخشنامه بر عهده مدیران ستادی و عملیاتی شرکتها خواهد بود.
راهنمای کامل ثبت کد پستی در سامانه املاک برای صدور بیمهنامه