در ایران حدود ۸۰ درصد کامیونها در مالکیت شخصی است؛ برخلاف ترکیه، برزیل و کره جنوبی که این نسبتها تقریبا برعکس است و در آنها شرکتهای بزرگ درگیر انتظام بار، مالیات، بیمه، هزینههای سوخت و… هستند؛ راننده یا صاحب کامیون درگیر نیست.
به گزارش کاویان گلد، روزنامه شرق نوشت:
مسئله حملونقل و اعتصاب در ایران چیست؟ آیا پایینبودن نرخ کرایهها است؟ آیا گرانی لوازم یدکی و لاستیک یا افزایش هزینههای بیمه و سوخت است یا ساختار «راننده-مالکیتی»؟ آیا مشکل از شرکتهای حملونقل و دلالان است یا نبود توازن حملونقل جادهای و ریلی؟
در شماری از کشورها امور حملونقل به شرکتهای بزرگ (حداکثر تا ۱۰ شرکت) سپرده میشود. رابطه مالکیتی راننده با کامیون قطع شده و بارِ پیداکردن بار از دوش او برداشته میشود و بهاینصورت دست واسطهها کوتاه میشود. اما در ایران، بار منفعت به جیب واسطه میرود و بار گرانِ غم بر دل رانندهای که «بارکشیده» جفاست، تحمیل میشود. ازاینرو همواره در انتظار است تا با فریاد اعتصاب، بگسلد این رشته ز هم. ناقهاش به زیر محمل نمیرود و جنگ اعصاب و اعتصاب برمیآورد.