در مورد مسجد کبود چیزهای زیادی برای گفتن وجود دارد که در این مقاله با شما در میان میگذاریم. پس تا آخر با ما باشید.
مسجد سلطان احمد یکی از زیباترین آثار هنری معماری اسلامی و یکی از جاذبههای گردشگری درجه یک در شهر تاریخی استانبول است که هر فردی بعد از رزرو هتل استانبول مشتاق دیدن آن میشود. گنبد آبشاری این مسجد و شش مناره باریک، توانسته افق استانبول را به تصویر بکشید.
مسجد سلطان احمد نمونه خوبی از مسجد بزرگ امپراتوری عثمانی است که در محل یک کاخ بزرگ بیزانسی ساخته شده است. این مسجد به دلیل کاشیهای آبی رنگ در طراحی داخلی آن به «مسجد آبی» نیز شهرت دارد. در مورد مسجد کبود چیزهای زیادی برای گفتن وجود دارد که در این مقاله با شما در میان میگذاریم. پس تا آخر با ما باشید.
تاریخچه مسجد سلطان احمد
در سال ۱۶۰۹ بود که سلطان احمد اول تصمیم گرفت اولین مسجد امپراتوری عثمانی را برای نشاندادن قدرت و شکوه امپراتوری خود بسازد. زیرا قبل از آن خانواده سلطنتی و مردم از ایاصوفیه بهعنوان مسجد اصلی شهر استفاده میکردند. محمد صدفکار با آمیختن نظرات استادش سنان در معماری مسجد و بنا به میل سلطان ساختمان عظیم و باشکوهی را به وجود آورد.
هدف از ساخت آن ایجاد مکانی برای عبادت مسلمانان بود. این مسجد نیز مانند ایاصوفیه که در مجاورت مسجد آبی قرار دارد و یکی از مکانهای دیدنی استانبول است که بازدید از آنها و آشنایی با محیط منحصر به فرد آن میتواند سفر شما را کامل کند. سلطان احمد اولین کسی است که در سن ۱۹ سالگی دستور ساخت مسجد را در یکی از قدیمیترین محلههای استانبول صادر کرد به همین دلیل به آن مسجد سلطان احمد میگویند.
سلطان احمد که برای تکمیل این مسجد بزرگ بسیار مشتاق بود. در منابع تاریخی آمده است که خود او گاه در ساخت مسجد مشارکت میکرد. او تنها یک سال پس از اتمام شاهکارش در ۲۷ سالگی درگذشت. جسد او به همراه همسر و سه پسرش بیرون از مسجد به خاک سپرده شد. مجموعه اصلی مسجد شامل مدرسه، بیمارستان، دبستان، بازار، عمارت و مقبره بانی آن بود که متأسفانه بیشتر آنها در قرن نوزدهم تخریب شد.
کاشیهای آبی داخل مسجد دلیل نامگذاری مسجد سلطان احمد به مسجد کبود است. علاوه بر این، دیدگاه دیگری نیز در نام این مسجد وجود دارد، یعنی ملوانان رنگ آبی مسجد را با انعکاس رنگ آبی از دریا میدیدند.
گفته میشود یکی از دلایل ساخت این مسجد در نزدیکی ایاصوفیه درخواست معماران مسلمان عثمانی بوده که میخواستند مهارت و تخصص خود را به سازندگان ایاصوفیه نشان دهند.
اما در نهایت با مقایسه آنها متوجه میشویم که مسجد آبی کوچکتر از ایاصوفیه است، اما شکوهی که این دو مسجد به این نقطه از ترکیه و شهر استانبول بخشیدهاند، بهخوبی شناخته شده است. مسجد سلطان احمد یکی از جاذبههای گردشگری استانبول است که در ذهن ثبت شده و میتواند با این شهر در ذهن بازدیدکنندگان تداعی شود. معماری که چه از دور و چه از نزدیک در دل مردم نفوذ میکند و بهواسطه عظمتش آرامشی توأم با احساس را به آنها عرضه میکند.
موقعیت و چشمانداز
مسجد سلطان احمد در مرکز شهر قدیمی استانبول و در جنوب شرقی میدان اسبسواری واقع شده است. جالب است بدانید که مسجد ایاصوفیه تنها چند دقیقه پیاده از شمال مسجد آبی فاصله دارد. روایات حاکی از آن است که این مسجد عمداً قبل از ایاصوفیه ساخته شده است تا نشان دهد که معماران عثمانی و مسلمان میتوانند رقبای سرسخت اجداد مسیحی خود باشند. از این رو این دو عمارت آثار تاریخی و معماری بسیار ارزشمندی هستند که جلوه بی نظیری به این قسمت از شهر میدهند. بعد از رسیدن و رزرو هتل استانبول حتماً سری به این بنای شگفتانگیز بزنید.
این مسجد در چند قدمی کاخ توپ کاپی قرار دارد، کاخی که تا قرن نوزدهم محل اقامت پادشاهان عثمانی بود. این مسجد از طرفی چند دقیقه با ساحل به سفر فاصله دارد. اگر مسجد را از روی دریا ببینید، گنبدها و منارههای مسجد در بافت قدیمی شهر خودنمایی میکند و هدف سازندگان ایجاد چنین محیط زیبایی است.
معماری مسجد آبی
مسجد سلطان احمد پنج گنبد اصلی(۳۳ متر قطر و ۴۳ متر ارتفاع)، هشت گنبد فرعی و شش مناره دارد. پروژه مسجد حاصل انباشت دو قرن تجربه در ساخت مساجد عثمانی است. در این بنا برخی از عناصر مسیحیت بیزانس مربوط به ایاصوفیه با معماری سنتی اسلامی ترکیب شد و این مسجد را به آخرین مسجد بزرگ دوره کلاسیک تبدیل کرد. ساختار اصلی مسجد تقریباً شبیه یک مکعب است. در بالای مکعب، فضا را مجموعهای از گنبدها و شبه گنبدها اشغال کردهاند که به سمت گنبد اصلی رشد میکنند. نتیجه نهایی یک هارمونی بصری زیبا است که چشم را به انتهای گنبد هدایت میکند.
هر برج فرعی سه بالکن دارد و تا همین اواخر روزی پنج بار برای اذان باید از یک پلکان مارپیچ باریک عبور میکرد. امروزه از سیستم بلندگو استفاده میشود و صدای اذان از مساجد مجاور در اکثر نقاط قدیمی شهر به گوش میرسد. انبوهی از ترکها و گردشگران عصر در پارک روبروی مسجد جمع میشوند تا اذان مغرب را بشنوند و نورهای زیبای حیاط کلیسا را در غروب آفتاب تماشا کنند.
تمام صحن مسجد در پایین با ۲۰۰۰۰ کاشی و سرامیک دستساز از نیکی تزئین شده است. بیش از ۲۰۰ پنجره شیشهای نور را به حیاط اصلی هدایت میکند و از لوسترهای بزرگ نیز برای روشنایی مسجد استفاده شده است.
در تزیینات از آیاتی از قرآن استفاده شده که بسیاری از آنها را سید کاظم غباری که بزرگترین خطاط آن زمان بوده نوشته است. زمین اصلی فرش شده و در صورت لزوم این فرشها تعویض میشوند.
مهمترین قسمت حیاط داخلی «محراب» است که از سنگ مرمر با کندهکاری ظریف و دیوارهای جانبی آن از سرامیک ساخته شده است. سمت راست محراب منبری دارد که امام جماعت هنگام خطبه در نماز ظهر یا جمعه یا اعیاد بر آن میایستد.