اگرچه «مِلا موتر» در زمان حیات خود بیشتر به خاطر به تصویر کشیدن اعضای بوهمیای پاریسی مشهور بود، بهشدت مجذوب به تصویر کشیدن لحظات صمیمی بود که زندگی روزمرهی مادران را دربرمیگرفت.
به گزارش کاویان گلد، «ملا موتر» هنرمندی بود که موضوع «مادری» به پرتکرارترین موضوع در آثار اصلی او تبدیل شده بود. آثار او نشاندهندهی تأثیراتی از نمادگرایی (Symbolism)، پسادریافتگری (Post-Impressionism) و کوبیسم (Cubism) هستند. به گزارش ایسنا، شاید بتوان زندگینامه این هنرمند را «طوفانی» توصیف کرد. چراکه «مِلا موتر» در اواخر قرن نوزدهم بهعنوان یک یهودی لهستانی به دنیا آمد. دختر یک تاجر ثروتمند بود و در ۲۳ سالگی تحصیل هنر در مدرسه طراحی زنان در «ورشو» را آغاز کرد. با این حال، پس از آشنایی با مردی که در آینده همسرش شد ـ «Michał Mutermilch»، نویسنده، منتقد و فعال سوسیالیست یهودی لهستانی ـ به همراه خانوادهاش راهی پاریس شد (در آن زمان، تنها فرزندشان، آندری، یکساله بود). «موتر» در فرانسه، بار دیگر به تحصیل در رشته نقاشی پرداخت و در «آکادمی گِراند شومییر»(Académie de la Grande Chaumiere) و «آکادمی کولاروسی»(Académie Colarossi) حضور پیدا کرد، و از سال ۱۹۰۲ در نمایشگاه «سالن پاریس» آثارش را به نمایش گذاشت.