ایران ۳۲۴ فروند هواپیمای مسافربری در اختیار دارد که بیشتر از نیمی از این هواپیماها زمینگیر هستند و غالب هواپیماهای عملیاتی نیز فرسوده و از رده خارج به شمار میآیند، اما با این حال در سالهای گذشته مجوزهای قارچگونه برای تاسیس شرکت هواپیمایی صادر شده است. به گونهای که برخی ایرلاینها کمتر از ۴ هواپیما در اختیار دارند.
به گزارش خبرآنلاین، روزنامه اعتماد نوشت: غولهای صنعت هوایی جهان بسیار کمتر از ایران ایرلاین دارند، اما شرکتهای هوایی بزرگ با ناوگانی که گاه چند برابر ناوگان هوایی ایران است، فعالیت میکنند.
صدور مجوز قارچگونه برای ایجاد ایرلاینبارها به چالش کشیده شده است. در ابتدای دهه نود خورشیدی علی نیکزاد، وزیر راه و شهرسازی دولت محمود احمدینژاد در سخنرانی عجیبی گفت که «راهاندازی شرکتهای هواپیمایی انحصاری نیست و هر کس تمایل داشته باشد، میتواند درخواست خود را ارایه کند!»
او در ادامه توضیح داد که «به کسانی که بتوانند حداقل چهار فروند هواپیمای مورد تایید برای انجام پروازهایشان داشته باشند، مجوز AOC ارایه میشود تا نسبت به تکمیل و افزایش هواپیما بر اساس شرایط و مجوزهای سازمان هواپیمایی کشوری اقدام کنند.»