در نود و هفتمین دوره جوایز اسکار یک انیمیشن ایرانی برای نخستین با تاریخسازی کرد. این اتفاق میتواند تولید انیمیشن در ایران که چند سالی است شکل و ساختاری پیدا کرده را تقویت و انگیزه بسیاری برای تولید بیشتر را ایجاد کند. حالا انیمیشن سازان ایرانی می توانند چشمی به بازار جهانی این تولید فرهنگی داشته باشند.
ریحانه اسکندری: شب گذشته در نود و هفتمین دوره جوازی اسکار در سال ۲۰۲۵، انیمیشن کوتاه «در سایه سرو» به کارگردانی مشترک حسین ملایمی و شیرین سوهانی موفق به کسب جایزه بهترین انیمیشن کوتاه شد. این انیمیشن که محصول کانون پرورش فکری است در مورد ناخدایی است که دچار اختلال ترومای پس از سانحه است و در کنار دخترش در خانهای محقر با چالش های یک زندگی سخت مقابله میکند. این انیمیشن که پیش از این نیز در جشنواره هار خارجی دیگر مثل، جشنواره فیلم ترابیکا، جشنواره بین المللی فیلم لس آنجلس و… حضور موفقی داشته و موفق به کسب جوایز متعددی شده است نخستین انیمیشن ایرانی است که که چنین درخششی در جوایز معتبر اسکار رقم زده. این انیمیشن حدودا بیست دقیقه است و یکی از نکات جالب توجه این موضوع است که با تکنیک دوبعدی دستی، به صورت فریم به فریم که یکی از دشوارترین تکنیکهای انیمیشن سازی است ساخته شده است.
شیرین سوهانی و حسین ملایمی پس از دریافت جایزه اسکار در سخنرانی خود به این موضوع جالش اشاره کردند که تا روز قبل از برگزاری مراسم هنوز ویزا برای سفرشان به آمریکا صادر نشده بود؛ شیرین سوهانی و حسین ملایمی اعلام کردند: «بسیار سورئاله، باور کنید یا نه سه ساعت پیش هواپیمای ما در لسآنجلس به زمین نشست، ضمن اینکه تا دیروز ویزامون صادر نشده بود و ناامید بودیم، اما حالا در برابر این جمعیت هستیم و این معجزه است.»
این موفقیت برای یک انیمیشن ایرانی فرصتی را ایجاد کرد تا نگاهی به انیمیشنهای غیرآمریکایی در اسکار درخشیدند و موفق به کسب جایزه بهترین انیمیشن شدهاند بیاندازیم.