امان الله قرایی مقدم معتقد است که امروز جوانان ما از موسیقیهای سنتی، نواحی و ملی جدا شدهاند در این مورد نیاز بود تا روح ملیگرایانه، وطنپرستی و بیگانهستیزی را در جوانان با تکیه بر اندوختههای فرهنگی گسترش دهیم ولی این کار را نکردیم.
به گزارش کاویان گلد، امانالله قراییمقدم، جامعهشناس در واکنش به این گفته وزیر ارشاد که جوانان به سمت موسیقیهای خارجی گرایش پیدا کردهاند و آن را بهدلیل تنگ کردن فضا عنوان می کند، بهخبرنگار «چندثانیه» میگوید:
وزیر ارشاد بهخوبی میداند که دور شدن جوانان از موسیقی ایرانی خطرناک است زیرا بسیاری از آسیبها با موسیقی وارد فرهنگ میشود.
تحجر سیاسی از گسترش موسیقی سنتی و ملی ایرانی جلوگیری کرد و باعث شد با کنار رفتن خوانندگان سنتی، ملی و نواحی، خلاء بهوجود بیاید
فضای مجازی و رسانههای خارجی سعی در گسترش موسیقیهایی مانند پاپ، هیپاپ، رپ، راک و … دارند و نسل جدید ناخودآگاه بهسمت آنها جذب میشود.
امروز جوانان ما از موسیقیهای سنتی، نواحی و ملی جدا شدهاند در این مورد نیاز بود تا روح ملیگرایانه، وطنپرستی و بیگانهستیزی را در جوانان با تکیه بر اندوختههای فرهنگی گسترش دهیم ولی این کار را نکردیم.
اگر هماکنون موسیقی سنتی و نواحی را وارد رسانه ملی نکنند و برای پخش و گسترش آن برنامهای نداشته باشد، گناهش به گردن خودشان است.
موسیقی در ایران سابقه چند هزار ساله دارد ولی با تحجر و عقبماندگی فکری میدان را برای حضور رَپرها و …. باز کردند.
وزیر ارشاد تنها مجری است. مسوولان و نهادهایی که در این زمینه تصمیم میگیرند باید دست از سر موسیقی بردارند و اجازه دهند که در رسانه ملی، موسیقی ملی فعالتر شود.
همه تهاجمهای فرهنگی و ظهور هنرمندانی مانند «تتلو» نتیجهِ تاکید حاکمیت بر سانسور است.
تتلو وقتی با حرفهای خود هزاران نفر را همراه میکند و بهعنوان الگویی برای زندگی جوانان، خودش را معرفی میکند، نتیجه اش گسترش غم و محدودیتهای داخلی است.
موسیقی بر ذهن و روح انسان تاثیر میگذارد و میتواند سطح عصبانیت و استرس را کاهش دهد و از پرخاشگری، غمگینشدن، افسردگی و … جلوگیری کند.
موسیقی رپ و برخی از سبکهای آمریکایی از فرهنگ گانگستری صحبت میکند در صورتی که در موسیقی ایرانی همواره ریشههای محبت، اخلاق، مذهب و … را مشاهده میکنیم.
کجای موسیقی ایرانی فسادزا است؟ حتی در مورد «لب کارون» که «مرحوم آغاسی» خوانده بود هم نمیتوانیم بگوییم منحرف کننده جامعه است.
هنگامی که «محمدرضا شجریان» محدود شد در ادامه جوانان به سمت موسیقی و فرهنگهای غربی گرایش پیدا کردند.