به گزارش کاویان گلد، غروب دوشنبه سوم دی ۱۴۰۳ جنگ ماهانه‌ی انجمن فرهنگی افراز در خانه‌ی اندیشمندان علوم انسانی برگزار شد. انجمن فرهنگی افراز با سابقه‌ی ۲۳ ساله در سه حوزه‌ی ادبی، هنری و تاریخی فعالیت می‌کند، ثبت ملی شده و جزو معدود انجمن‌های فرهنگی مشاور سازمان ملل است.

در نشست یادشده کاوه ایران‌فره نخستین پژوهشگر تاریخ درباره‌ی جشن «دیگان» سخن گفت. در ادامه بخش‌هایی از گفته‌های او را می‌خوانید:

اول از همه جشن دِیگان را به همه فرخنده‌باش می‌گویم. شعری در این زمینه داریم: «شب اورمزد آمد و ماه دی/ ز گفتن بیاسای و بردار می» که شوربختانه آن را به اشتباه برای جشن شب یلدا استفاده می‌کنند در حالی که هیچ ربطی به جشن شب یلدا ندارد و مربوط به ۲۵ آذر یعنی شب اورمزد است که فردای آن می‌شود جشن دیگان."/>

چهار جشن ایرانی «دیگان» داریم/ تم جشن‌ها رنگ‌های سرخ و سپید است

واژه‌ی «دی» به معنای اهورامزدا است، بنابراین اهمیت جشن دیگان در نیایش و ستایش خداوند است. داریوش شاه هخامنشی در کتیبه‌ی خود گفته است «خدای بزرگ است اهورامزدا که شادی را آفرید، که شادی را برای مردم آفرید» که نشانگر اهمیت شادی در فرهنگ و اندیشه‌ی ایرانی است.

چهار جشن ایرانی «دیگان» داریم/ تم جشن‌ها رنگ‌های سرخ و سپید است

به گزارش کاویان گلد، غروب دوشنبه سوم دی ۱۴۰۳ جنگ ماهانه‌ی انجمن فرهنگی افراز در خانه‌ی اندیشمندان علوم انسانی برگزار شد. انجمن فرهنگی افراز با سابقه‌ی ۲۳ ساله در سه حوزه‌ی ادبی، هنری و تاریخی فعالیت می‌کند، ثبت ملی شده و جزو معدود انجمن‌های فرهنگی مشاور سازمان ملل است.

در نشست یادشده کاوه ایران‌فره نخستین پژوهشگر تاریخ درباره‌ی جشن «دیگان» سخن گفت. در ادامه بخش‌هایی از گفته‌های او را می‌خوانید:

اول از همه جشن دِیگان را به همه فرخنده‌باش می‌گویم. شعری در این زمینه داریم: «شب اورمزد آمد و ماه دی/ ز گفتن بیاسای و بردار می» که شوربختانه آن را به اشتباه برای جشن شب یلدا استفاده می‌کنند در حالی که هیچ ربطی به جشن شب یلدا ندارد و مربوط به ۲۵ آذر یعنی شب اورمزد است که فردای آن می‌شود جشن دیگان.

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *