کدام صنعت پویایی را در دنیا می توان سراغ داشت که با وجود تحمیل سیاست ها و سرمایهگذاریهای غیراقتصادی، بیثباتی در سیاستها و استراتژیها، تحمیل نیروی انسانی مازاد، ، افت شدید بهره وری، نبود استقلال و بیثباتی مدیریتی و سیستم قیمتگذاری دستوری محصولات بتواند کمر راست کند!؟ آیا درک این مساله برای سیاستگذاران کشور، امری دشوار به نظر می رسد!؟
به گزارش خبرآنلاین،انتشار گزارش صورت های مالی ایران خودرو در هفته گذشته، حاشیه هایی به همراه داشت. با اینکه اعداد و ارقامی نجومی از زیانی که این شرکت و مجموعه های تابعه ساخته اند، تاسف و تاثر کارشناسان و افکار عمومی را برانگیخت، اما همچنان برخی از حسابرسان مالی با بررسی جزئیات این صورت ها، عنوان کردند گزارش ها شفاف و واقعی نیست و زیان انباشته شده این شرکت خودروساز، بیشتر از این میزان است!
جماران در خبری نوشت: صورت های مالی ایران خودرو، نشان می دهد این شرکت خودروساز در سال ۱۴۰۲، حدود ۲۵۴ هزار و ۱۴ میلیارد و ۵۶۶ میلیون تومان درآمد عملیاتی داشته که نسبت به سال ۱۴۰۱، بالغ بر ۳۵ درصد رشد و نسبت به سال ۱۴۰۰، هم رقمی معادل ۱۳۱ درصد رشد داشته و بر این اساس، این شرکت ۵۵۴ هزار و ۵۴۲ دستگاه در سال ۱۴۰۲ تولید کرده که به فروش ۲۵۴۰۱۴۶ میلیارد ریالی منجر شده است. وضعیت تحقق اهداف توسعه ای و سود و زیان شرکت های تابعه و زیرمجموعه ایرانخودرو هم شرایط خوبی ندارد و اوضاع را بحرانی تر از گذشته نمایان می کند.
زیان ایران خودرو به ۳۶ هزار و ۴۵۴ میلیارد تومان رسید؟!
اما بررسی صورت مالی ایران خودرو نشان میدهد در سال ۱۴۰۲، با اینکه درآمدهای عملیاتی شرکت نسبت به سال قبل افزایش یافته که می تواند ناشی از تامین مالی، افزایش فروش، تولید یا تغییرات قیمتها باشد؛ همزمان با رشد درآمدها، زیان خالص و هزینهها نیز افزایش یافته است! مساله ای که متاثر از چالش در مدیریت هزینه ها، نحوه مدیریت دولتی و تا حدی مرتبط با قیمت گذاری دستوری برای فروش محصولات بوده و مرتبا حاشیه سود شرکت را کاهش داده است!
زیان خالص ایران خودرو نسبت به سال ۱۴۰۱ ، بالغ بر ۱۴ درصد افزایش یافته و به رقم ۳۶ تریلیون و ۴۵۴ میلیارد و ۳۶ میلیون تومان رسیده است. در واقع ایران خودرو، سال ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲، در زیان دهی رکوردهای سنگینی نسبت به سال های قبل شکسته و حتی در مقایسه با به دو سال گذشته، زیان ۲۰۴ درصدی ثبت کرده است.
در واقع، رشد زیان خالص ایران خودرو از سال ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲، به صورت مداوم، افزایشی نگران کننده یافته که نشان می دهد اقدامات اصلاحی مناسبت در جهت افزایش بهره وری و بهبود مدیریت مالی باید به فوریت در دستور کار این شرکت قرار گیرد.
همچنین ایران خودرو که در زمان برگزاری آخرین مجمع خود ۳۰۱ میلیاردو ۶۵۶ میلیون سهم داشته است، اما ۱۰۷ تریلیون و ۱۸۹ میلیارد و ۸۱۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان زیان میان سهامداران خود توزیع کرده است. این میزان نسبت به سال گذشته، ۸۳ درصد و نسبت به ۱۴۰۰بالغ بر۵۷۱ درصد رشد داشته است. در واقع زیانی که هر سهم نسبت به سال ۱۴۰۱ تجربه کرده ۱۵ درصد و نسبت به سال ۱۴۰۰، بالغ بر ۲۰۶ درصد افزایش را به ثبت رسانده است.
گفتنی است با اینکه این ارقام واقعیت های عملکرد شرکت ایران خودرو را نشان می دهد، اما در ایران برای سهامداران ارزش ذاتی در سهم های خودرویی، چندان تعیین کننده نیست؛ چرا که به طور کلی خودروسازها زیان انباشته دارند و بنابراین تحلیل بنیادی آنها مبنای تصمیم خریداران سهام خودرو قرار می گیرد.
در عین حال اگر چه خرید و فروش سهام خودرو در ایران صرفا بر اساس تحلیل تکنیکال و قیمت مبادلاتی روز سهام انجام می شود. با این حال، چنین مساله ای هرگز نمی تواند واقعیت ریسک های بالا و زیان انباشته شده آن را جبران کند.
بر اساس گزارش جماران از صورت مالی ۱۴۰۲ ایران خودرو؛ جمع بدهی های ایرانخودرو نسبت به سال ۱۴۰۱، ۳۸ درصد افزایش نشان می دهد و منفی بودن حقوق صاحبان سهام نشان می دهد بدهی های شرکت از دارایی های آن بیشتر است و ایران خودرو به شدت در وضعیت مالی ناپایدار قرار دارد. تراز نامه شرکت منفی است و کل بدهی ها از کل دارایی ها بیشتر است. در واقع این نسبت بدهی به دارایی، هشداری جدی نسبت به وضعیت شکننده توانایی ایران خودرو در پرداخت بدهی های خود است.