در آستانه هفته کودک و نوجوان نشست اینترنت بهتر برای کودکان (کوداپیا) در موزه سینما برگزار شد.
به گزارش کاویان گلد از روابط عمومی موزه سینما، مجید اسماعیلی مدیرعامل موزه سینما با بیان اینکه کودک با موزه ارتباط زیادی دارد زیرا مخاطب اول موزهها کودکان هستند، گفت: از ابتدای حضورم در موزه سینما نگران این موضوع بودم که خانوادههای ایرانی در برابر رسانه بسیار بیدفاع هستند. در بسیاری از کشورهای دنیا قوانین و برنامهها در راستای حمایت از خانواده است و تلاش میکنند که سدی در برابر امواج رسانه و تخریبهای وسیع آن ایجاد کنند.
وی افزود: ما در زمانه ای به سر میبریم که مرجع یادگیری نسبت به ۶۰-۷۰ سال پیش تغییر کرده است به طور مثال، یادگیری از مادربزرگ و پدربزرگ، معلم، طبیعت تغییر کرده است و این آموزهها جایشان را به رسانه و اینترنت دادهاند.
اسماعیلی با اشاره به اینکه ما چگونه باید مقابل آسیب رسانهها بایستیم، گفت: اساسا نگاه سطحینگر و سادهانگارانه به موضوع رسانه و دیگر موضوعات متاثر از فضای اینترنت بدترین آفت است و ما نباید در سطح حرکت کنیم. این موضوع به صدها جلسه نیاز دارد تا ما به آسیبشناسی درستی برسیم.
وی ادامه داد: در زمانه ای که ما در آن به سر میبریم به نظر میرسد ورود مستقیم به موضوعات ، اشتباه بزرگی است. اگر ما درباره هرچیزی نگرانی داریم باید مسائل پیرامون و پیش از آن را بررسی کنیم. به طور مثال، اگر نگران تلویزیون هستیم باید بررسی کنیم که آن خانواده پیشتر چطور زندگی کرده است و تلویزیون در آن خانواده چه جایگاهی دارد. خود خانواده به چه میزان از تلویزیون استفاده میکند، میزان ارجاع خانواده به تلویزیون چقدر است و…
اسماعیلی ادامه داد: ما باید مطالبمان را به یک فضای کاملا جدید و از پیش تعیین شده تبدیل کنیم تا به نتیجهای که میخواهیم، برسیم. این مساله به این معنی نیست که ما باید رسانه را کنار بگذاریم اتفاقا اگر بخواهیم کار جدی انجام دهیم یک بخشی از کار ما تولید محتوا در رسانه است به همین دلیل باید با مسئولان رسانهها ارتباط برقرار کنیم.
مدیرعامل موزه سینما خاطرنشان کرد: کودکان در حال حاضر ساعات زیادی از روز در فضای رسانه، اینترنت و بازیهای موبایل، رها و بدون نظارت و کنترل والدین ساعتها درحال استفاده از تلفن همراه هستند و این بیتوجهی والدین برای کودکان مشکلات جسمی و روانی به دنبال دارد.
وی در پایان بیان داشت: در هیچ دوره ای از تاریخ بشر اطلاعات تا این حد ارزان و در دسترس نبوده است. برای استفاده از این اطلاعات باید برنامهریزی کنیم زیرا بچههای ما روزانه درگیر حجم زیادی از اطلاعاتی میشوند که در معیشت و زندگی آنها تاثیر مثبتی ندارد.