غزال زیاری: اخیراً نتایج مطالعه انجام‌شده توسط دانشگاه کالیفرنیا در مجله کتابخانه عمومی علوم منتشر شد که در آن به بررسی موضوع جالبی پرداخته‌شده بود.

در این بررسی از هوش مصنوعی (AI) برای جمع‌آوری تصادفی پست‌های شبکه اجتماعی X که حاوی عباراتی با مضمون نفرت پراکنی بودند، استفاده‌شده. این تحقیق در بازه زمانی اکتبر ۲۰۲۲ تا ژوئن ۲۰۲۳ انجام شد؛ یعنی دقیقاً از زمانی که ایلان ماسک، شبکه اجتماعی X (که در آن زمان به‌عنوان توییتر شناخته می‌شد) را در اختیار گرفت.

در ادامه محققان، با مرتب کردن این داده‌ها به بررسی این موضوع پرداختند که آیا هر پست با معیارها مطابقت دارد یا خیر و پست‌های تکراری را حذف کردند. آن‌ها درعین‌حال یک "گروه کنترل" از پست‌ها را از ژانویه ۲۰۲۲ به بعد جمع‌آوری کردند تا به مقایسه میزان نفرت‌پراکنی در این پلتفرم بپردازند. رونمایی از نتایج این بررسی

این تجزیه‌وتحلیل نشان داد که انتشار سخنان حاوی نفرت‌پراکنی، از چند هفته قبل از تسلط ماسک بر توییتر دو برابر شده و تا ماه می ۲۰۲۳ ادامه داشت.

در طول این مدت، تعداد لایک‌های پست‌هایی که از توهین‌های خاص همجنسگرا هراسی، ترنس هراسی و نژادپرستانه استفاده می‌کردند تا ۷۰ درصد افزایش یافت که نشان می‌دهد کاربران بیشتری در معرض نمایش قرار گرفتند.

دن هیکی، دانشجوی مقطع دکترای دانشگاه برکلی کالیفرنیا دراین‌باره نوشت: «به نظر من افزایش سخنان نفرت‌انگیز، نگران‌کننده است؛ چون ممکن است به این معنا باشد که جوامع به حاشیه رانده‌شده، در این پلتفرم احساس ناخوشایندی یا ناامنی می‌کنند.»"/>

گسترش سخنان نفرت‌انگیز در X تحت رهبری ایلان ماسک

مطالعه جدید انجام‌شده توسط دانشگاه کالیفرنیا، حکایت از آن دارد که بعدازآنکه ایلان ماسک میلیاردر بزرگ آمریکایی شبکه X را خریداری کرد، میزان سخنان تنفرآمیز در این شبکه اجتماعی، افزایشی پنجاه‌درصدی داشته است.

گسترش سخنان نفرت‌انگیز در X تحت رهبری ایلان ماسک

غزال زیاری: اخیراً نتایج مطالعه انجام‌شده توسط دانشگاه کالیفرنیا در مجله کتابخانه عمومی علوم منتشر شد که در آن به بررسی موضوع جالبی پرداخته‌شده بود.

در این بررسی از هوش مصنوعی (AI) برای جمع‌آوری تصادفی پست‌های شبکه اجتماعی X که حاوی عباراتی با مضمون نفرت پراکنی بودند، استفاده‌شده. این تحقیق در بازه زمانی اکتبر ۲۰۲۲ تا ژوئن ۲۰۲۳ انجام شد؛ یعنی دقیقاً از زمانی که ایلان ماسک، شبکه اجتماعی X (که در آن زمان به‌عنوان توییتر شناخته می‌شد) را در اختیار گرفت.

در ادامه محققان، با مرتب کردن این داده‌ها به بررسی این موضوع پرداختند که آیا هر پست با معیارها مطابقت دارد یا خیر و پست‌های تکراری را حذف کردند. آن‌ها درعین‌حال یک “گروه کنترل” از پست‌ها را از ژانویه ۲۰۲۲ به بعد جمع‌آوری کردند تا به مقایسه میزان نفرت‌پراکنی در این پلتفرم بپردازند.

رونمایی از نتایج این بررسی

این تجزیه‌وتحلیل نشان داد که انتشار سخنان حاوی نفرت‌پراکنی، از چند هفته قبل از تسلط ماسک بر توییتر دو برابر شده و تا ماه می ۲۰۲۳ ادامه داشت.

در طول این مدت، تعداد لایک‌های پست‌هایی که از توهین‌های خاص همجنسگرا هراسی، ترنس هراسی و نژادپرستانه استفاده می‌کردند تا ۷۰ درصد افزایش یافت که نشان می‌دهد کاربران بیشتری در معرض نمایش قرار گرفتند.

دن هیکی، دانشجوی مقطع دکترای دانشگاه برکلی کالیفرنیا دراین‌باره نوشت: «به نظر من افزایش سخنان نفرت‌انگیز، نگران‌کننده است؛ چون ممکن است به این معنا باشد که جوامع به حاشیه رانده‌شده، در این پلتفرم احساس ناخوشایندی یا ناامنی می‌کنند.»

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *