نسبت دادن اثری در این سطح و با این کیفیت به هنرمندی همچون رضا عباسی، اهانتی است بزرگ به جایگاه این نقاش نامآور، که خود گناهی نابخشودنی است.
به گزارش کاویان گلد، فروخته شدن اثری منسوب به رضا عباسی در بیستودومین دوره حراج تهران حرف و حدیثهایی را به همراه داشت، از انفعال سازمان میراث فرهنگی در برابر موضوع فروش آثار هنری با قدمت بیش از صد سال گرفته تا ابهامات بسیار جدی درباره اصالت این اثر.
مژده مخلصی، دکترای تاریخ تطبیقی و تحلیلی هنر اسلامی از دانشگاه هنر تهران و پژوهشگر مستقل که در بخشی از رساله دکترای خود با عنوان «مطالعه تطبیقی بازنمایی انسان در نگارگری و شعر مکتب اصفهان (با تأکید بر آثار رضا عباسی و صائب تبریزی)» آثار رضا عباسی را مطالعه کرده است، در یادداشتی اختصاصی برای کانال تلگرامی مطالعات هنر اسلامی با عنوان «غبار» انتساب این اثر به این هنرمند نامدار صفوی را رد میکند. متن کامل یادداشت او به این شرح است:
«پرتره دختر نشسته»، عنوانِ گرانقیمتترین اثری است که در بیستودومین دوره حراج تهران عرضه شد. این نقاشی، با ابعادی در حدود ۱۲×۲۰ سانتیمتر، زنی را به تصویر میکشد که زیر درختی نشسته و به گوشهای خیره شده است. اثر به نام رضا عباسی مرقوم شده و کتیبهای نیز بر خود دارد. کتیبه از زمان و مکان آفرینش اثر با مخاطب سخن میگوید: «روز شنبه شانزدهم شهر صفر در دولتخانه به اتمام رسید سنه ۱۰۴۹». چنان که مبرهن است، سالی که برای خلق اثر ذکر شده ۱۰۴۹ بوده که پنج سال پس از درگذشت رضا عباسی است. همین یک نکته در نفی این انتساب بسنده است، اما همچنان میتوان شواهد پرشمار دیگری را برشمرد.