مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس چهارمحال و بختیاری گفت: با آغاز نهضت توسعه عدالت آموزشی، مدارسی که سالها نماد محرومیت در مناطق دورافتاده بودند، اکنون در مسیر تحول و بازسازی قرار گرفتهاند.
به گزارش کاویان گلد استان چهارمحال وبختیاری، ایرج کریمی مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان در نشست با اصحاب رسانه، با اشاره به نقش کلیدی رسانهها در مسیر توسعه عدالت آموزشی، گفت: رسانهها چشم بینا، گوش شنوا و وجدان بیدار نظام هستند و میتوانند در آگاهیبخشی، مطالبهگری و جلب مشارکت عمومی نقشی بیبدیل ایفا کنند.
وی محورهای اصلی این نشست را “نهضت توسعه عدالت آموزشی با رویکرد مردمی” و “بررسی ابعاد جشنواره بیستوهفتم خیرین مدرسهساز” عنوان کرد که از نیمه اردیبهشت آغاز شده و تا پایان تیرماه ادامه دارد.
شناسایی نظاممند مشکلات آموزشی استان
کریمی با تشریح وضعیت فضاهای آموزشی استان، از شناسایی دقیق مدارس نیازمند بازسازی و نوسازی خبر داد و افزود: در حال حاضر ۸۳ مدرسه سنگی، بیش از ۱۰ مدرسه کانکسی بالای 10نفر، ۱۵ مدرسه تخریبی، ۳۷ مدرسه نیمهتمام با پیشرفت بالای ۵۰ درصد و ۵ مدرسه با تراکم بیش از ۳۵ دانشآموز در کلاس ومناطق سرانه اموزشی کمتر از ۳مترمربع ۴مدرسه می باشد ، در اولویت نوسازی قرار گرفتهاند:
به گفته وی: نهضت توسعه عدالت آموزشی در استان آغاز شده و با شناسایی مدارس نیازمند بازسازی، نوسازی و تجهیز، ۱۵۴ مدرسه در اولویت اجرای طرحها قرار گرفتهاند
مشارکت بنیاد علوی، خیرین و گروههای جهادی
مدیرکل نوسازی مدارس استان با اشاره به ورود بنیاد علوی برای ساخت ۲۰ مدرسه سنگی، افزود: سایر پروژهها نیز با مشارکت گروههای جهادی، بسیج سازندگی و خیرین در حال اجرا هستند.
وی درخصوص وضعیت فضای اموزشی استان گفت ۲۲۰۰واحد اموزشی فعال هستند اما ما تعداد مدارس ما که ماداریم حدود ۱۸۰۰مدرسه می باشد
وی از آغاز فاز اجرایی طرح عدالت آموزشی خبر داد و گفت: این حرکت جهادی در حال تبدیل شدن به یک جریان مستمر و مردمی است.
میانگین سرانه آموزشی؛ بالاتر از میانگین کشوری، اما چالشمحور
کریمی با بیان اینکه میانگین سرانه فضای آموزشی استان ۸.۲۵ مترمربع و بالاتر از میانگین کشوری (۵.۴ مترمربع) است، تأکید کرد: این آمار بهدلیل پراکندگی شدید جمعیت در مناطق روستایی است که الزاماً نیازمند احداث مدارس حتی برای یک یا دو دانشآموز هستند.
وی نمونهای از این رویکرد را احداث مدرسهای در روستای دورافتاده “بیآبه” عنوان کرد که تنها از طریق بالگرد قابل دسترسی است.
به گفته کریمی، سازه پیشساخته این مدرسه آماده نصب است و در اولین فرصت با فراهم شدن امکان پرواز، در محل مستقر خواهد شد.
بهرهبرداری از ۳۷ پروژه آموزشی در سال ۱۴۰۳
مدیرکل نوسازی استان اعلام کرد: در سال ۱۴۰۳، ۳۷ پروژه آموزشی شامل ساخت مدارس، استانداردسازی سیستمهای گرمایشی و تعمیرات اساسی به بهرهبرداری رسیدهاند. بیش از نیمی از این پروژهها با مشارکت مستقیم خیرین اجرایی شدهاند.
جشنواره خیرین مدرسهساز؛ بستری برای مشارکت هدفمند
کریمی با اشاره به اهداف جشنواره بیستوهفتم خیرین مدرسهساز، گفت: این جشنواره فرصتی برای شناسایی نیازها و جلب مشارکت خیرین حقیقی و حقوقی در عرصههایی چون ساخت، تجهیز، ایزوگام، ایجاد فضاهای ورزشی و بهروزسازی سیستمهای گرمایشی مدارس است.
بهرهمندی از مشوقهای مالیاتی؛ فرصتی برای صنایع
وی از صنایع، شرکتها و نهادهای بزرگ خواست با استفاده از ظرفیت بند «خ» ماده ۲۰ برنامه هفتم مالیاتی ، مالیات خود را در قالب مشارکت در طرحهای مدرسهسازی پرداخت و بهعنوان هزینه قابل قبول مالیاتی ثبت کنند. این اقدام، گامی مؤثر در تحقق عدالت آموزشی و ایفای مسئولیت اجتماعی در مناطق محروم خواهد بود.
مولدسازی و پروژههای نشاندار
کریمی از برنامهریزی برای مولدسازی پروژههای نیمهتمام و معرفی آنها به سازمان برنامه و بودجه خبر داد و افزود: این پروژهها بهصورت نشاندار قابلیت جذب سرمایه و مشارکت از محل مالیات شرکتها را دارند.
مدرسه، حتی برای یک دانشآموز
در پایان این نشست، کریمی با تأکید بر اهمیت عدالت آموزشی اظهار داشت: ما وظیفه داریم حتی برای یک دانشآموز، مدرسه و امکانات فراهم کنیم. این مسئولیت نهتنها یک تعهد قانونی، بلکه پاسخی است که باید در پیشگاه خداوند ارائه دهیم.