کمپین‌های انتخاباتی پشت سد «قهر ۶۰ درصدی » رای‌دهندگان / ورود قابل‌توجه «خاکستری‌ها» در مرحله دوم چقدر جدی است؟

این روزها که شور انتخاباتی در ستادهای انتخاباتی و جریان‌های سیاسی بالا گرفته است، یک از مباحثه قابل‌طرح در حوزه رسانه موفقیت یا عدم موفقیت کمپین‌های ستاد نامزدها است. الگوها کمپین‌ها انتخابات سیاسی تقریباً مشخص است و بر یک دستورالعمل حرکت می‌کند، استفاده از توان تبلیغ مردم‌محور، ایجاد شور و نشاط در جامعه طرف‌داران و سازمان‌دهی آنان و سهم‌گیری از گروه‌های مردد و خاکستری و در شکل ایدئال جذب بخشی از طرف‌داران رقیب یا مردد کردن آنان است.

کمپین‌های انتخاباتی پشت سد «قهر ۶۰ درصدی » رای‌دهندگان / ورود قابل‌توجه «خاکستری‌ها» در مرحله دوم چقدر جدی است؟

حسین قره: برگزاری کمپین و پیشبرد آن عملاً در حوزه‌های مردم‌شناسی و علوم‌انسانی تعریف می‌شود اگر چه راه‌افتادن و شکل‌گیری آن نیاز به منابع مالی دارد که پشت‌صحنه سیاست در کنار گروه‌ها و جریان‌ها و احزاب می‌ایستند، هر چند که در کشورهایی که امر سیاسی مردم‌محور سابقه‌ای طولانی دارد سازوکارهایی شفاف مالی یکی از بخش‌های مهم کمپین است و حتی در کشورهای که توسعه سیاسی قوام‌یافته است، اعضای حزب که عموماً از مردم عادی هستند باید مشارکت مالی داشت و حتی برای کمپین حزب و جریان و کاندیدای خود جذب منابع مالی مردمی و مشخص کنند.

در ایران برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری عموماً در سطح ملی ایجاد شوروشوق می‌کند و کمپین‌هایی در ستادها طراحی شده و سطوح مختلف از استانی و شهری تا خیابان و کوچه ادامه پیدا می‌کند. بسترهای ایجاد کمپین هر روز و هر سال جهش پیدا می‌کند و گاهی ایده‌ای ساده دست‌به‌دست شده و در سطحی ملی می‌چرخد و می‌تواند موج مخالف و موافق و صف آنها را تغییر دهد.

در انتخابات ۸ تیر که متأثر از حادثه سقوط بالگرد رئیس‌جمهور فقید و گروه همراه رقم خود، شوک و اتفاقی خارج از برنامه‌ریزی رخداد که باید به‌سرعت سامان می‌یافت. هرچند جریان اصول‌گرا و انقلابی چند ماه پیش‌ازاین برای انتخابات مجلس رقابت کرده و هنوز آن ستادها فعال بودند؛ اما بسیج برای نیرو برای انتخابات ملی ریاست‌جمهوری با انتخابات محلی و گروهی تفاوت‌های آشکاری دارد.

انتخاب شعارها، حضور چهره‌ها و افراد، طرح برنامه‌ها و نحوه برخورد با ابر چالش‌های ایران و مشکلات موجود کشور به کمپین‌ها شکل داد و محتوا تولیدات را سامان‌دهی کرد. اگرچه کمپین‌ها در نهایت به کنش نامزدهای گذشته از ساختار شورا نگهبان ختم شد، اما نیروهای مؤثر پشت‌صحنه در مقابل نیرو مردمی به آنچه مقصودشان بود نرسیدند.

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *