مهر در خبری نوشت:وی افزود: مدارس عشایری و روستایی این امکان را به دانش‌آموزان می‌دهد که در دورافتاده‌ترین نقاط کشور و حتی در مناطق صعب‌العبور، در کلاس‌هایی که در چادرهای عشایری و در کانکس‌های ویژه برپا می‌شوند و همچنین در مدارس ثابت در مناطق روستایی و عشایری فرصت دسترسی به آموزش داشته باشند.

تعداد دانش‌آموزان عشایری در مقطع ابتدایی بسیار چشمگیر است

حکیم‌زاده با اشاره به آمار مرتبط با وضعیت تحصیلی در مدارس عشایری، ادامه داد: در حال حاضر ۲۱۸۱۱۷ دانش‌آموز عشایری در ۷۳۲۰ مدرسه عشایری در سراسر کشور مشغول تحصیل هستند که از این تعداد ۱۵۳۳۹۴ دانش‌آموز در مقطع ابتدایی، ۴۴۶۳۸ دانش‌آموز در مقطع متوسطه اول و ۲۰۰۸۵ دانش‌آموز در مقطع متوسطه دوم حضور دارند.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه مدارس بسته به اقتضائات موجود اعم از وضعیت اقلیم و تعداد دانش‌آموزان، در دسته‌های مدارس ثابت، سیار و نیمه‌سیار تقسیم‌بندی می‌شوند، یادآور شد: آمار نشان می‌دهد که تعداد دانش‌آموزان از مقطع ابتدایی به مقاطع بعدی کاهش قابل‌ملاحظه‌ای دارد؛ این یعنی تا جایی که به آموزش ابتدایی مرتبط است، امکان دسترسی به آموزش به خوبی فراهم شده است. امید است با اقدامات و برنامه‌هایی که در دور جدید صورت می‌گیرد، این روند در متوسطه اول و دوم نیز ادامه یابد.

وی اضافه کرد: بسیاری از مدارس عشایری کلاس‌های چندپایه دارند و این یعنی بر اساس ماهیت این مقطع، یک معلم می‌تواند چندپایه را همزمان تدریس کند که طبعاً این امکان در مقاطع بالاتر وجود ندارد.

مدارس شبانه‌روزی عشایری خلاء دوره متوسطه را پوشش می‌دهند

حکیم‌زاده با اشاره به اینکه در حال حاضر ۲۵۸ مدرسه شبانه‌روزی عشایری وجود دارد، اظهار داشت: در این مقاطع به تعداد معلمان بیشتری نیاز است که البته تأمین این تعداد معلم با توجه به تعداد کم دانش‌آموزان کمی دشوار است؛ برای برون‌رفت از این چالش، ایجاد مدارس شبانه‌روزی در مقاطع متوسطه می‌تواند راه‌گشا باشد. در این زمینه هر چه مدارس گستردگی پوشش بیشتری داشته باشند، عدالت آموزشی بیشتر محقق خواهد شد.

معلم مهم‌ترین عنصر در کیفیت یادگیری است

این مقام مسئول با تأکید بر اینکه معلم مهم‌ترین عنصر در کیفیت یادگیری است، تصریح کرد: از این منظر معلمان نقش بسزایی در مدارس عشایری و روستایی ایفا می‌کنند، زیرا در این مناطق عمدتاً دسترسی به منابع آموزشی و یادگیری مانند کتابخانه بسیار محدود است و افراد نمی‌توانند از منابع متنوع دیگر بهره ببرند. در چنین شرایطی، نقش معلم بسیار ویژه است.

وی اصلاح سیاست‌های نادرست گذشته را لازمه توسعه مدارس عشایری و روستایی دانست و گفت: استخدام معلم برای دانش‌آموزان عشایر از بوم عشایر یکی از برنامه‌های جدی وزارتخانه در دور جدید است که البته اقدامات خوبی نیز در این زمینه انجام شده که امیدواریم ادامه هم یابد تا تعداد بیشتری از معلمان مدارس عشایر، از بین خود مردم عشایر انتخاب شوند. این اقدام قطعاً یکی از بهترین برنامه‌‎ها برای کیفیت‌بخشی به آموزش در این مدارس است. علاوه بر آن، در این مدارس راهبران آموزشی که خود از بهترین معلمان هستند و مهارت‌ها و آموزش‌های متنوعی را کسب کرده‌اند، فعال هستند. این افراد با رفع مشکلات و چالش‌های موجود، زمینه را برای ارتقا کیفیت مدارس عشایری فراهم می‌کنند."/>

کاهش پوشش تحصیل کودکان در مقطع پیش دبستانی

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش از کاهش پوشش تحصیل کودکان در مقطع پیش دبستانی و فعالیت ۲۵۸ مدرسه شبانه‌روزی عشایری خبر داد.

کاهش پوشش تحصیل کودکان در مقطع پیش دبستانی

به گزارش خبرآنلاین،رضوان حکیم‌زاده به مناسبت «روز ملی روستا و عشایر»، با بیان اینکه آموزش عشایری نماد عدالت آموزشی نمود آن است، گفت: عدالت آموزشی که زمینه‌‎ساز عدالت اجتماعی هست و در آموزش تجلی پیدا می‌کند.

مهر در خبری نوشت:وی افزود: مدارس عشایری و روستایی این امکان را به دانش‌آموزان می‌دهد که در دورافتاده‌ترین نقاط کشور و حتی در مناطق صعب‌العبور، در کلاس‌هایی که در چادرهای عشایری و در کانکس‌های ویژه برپا می‌شوند و همچنین در مدارس ثابت در مناطق روستایی و عشایری فرصت دسترسی به آموزش داشته باشند.

تعداد دانش‌آموزان عشایری در مقطع ابتدایی بسیار چشمگیر است

حکیم‌زاده با اشاره به آمار مرتبط با وضعیت تحصیلی در مدارس عشایری، ادامه داد: در حال حاضر ۲۱۸۱۱۷ دانش‌آموز عشایری در ۷۳۲۰ مدرسه عشایری در سراسر کشور مشغول تحصیل هستند که از این تعداد ۱۵۳۳۹۴ دانش‌آموز در مقطع ابتدایی، ۴۴۶۳۸ دانش‌آموز در مقطع متوسطه اول و ۲۰۰۸۵ دانش‌آموز در مقطع متوسطه دوم حضور دارند.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه مدارس بسته به اقتضائات موجود اعم از وضعیت اقلیم و تعداد دانش‌آموزان، در دسته‌های مدارس ثابت، سیار و نیمه‌سیار تقسیم‌بندی می‌شوند، یادآور شد: آمار نشان می‌دهد که تعداد دانش‌آموزان از مقطع ابتدایی به مقاطع بعدی کاهش قابل‌ملاحظه‌ای دارد؛ این یعنی تا جایی که به آموزش ابتدایی مرتبط است، امکان دسترسی به آموزش به خوبی فراهم شده است. امید است با اقدامات و برنامه‌هایی که در دور جدید صورت می‌گیرد، این روند در متوسطه اول و دوم نیز ادامه یابد.

وی اضافه کرد: بسیاری از مدارس عشایری کلاس‌های چندپایه دارند و این یعنی بر اساس ماهیت این مقطع، یک معلم می‌تواند چندپایه را همزمان تدریس کند که طبعاً این امکان در مقاطع بالاتر وجود ندارد.

مدارس شبانه‌روزی عشایری خلاء دوره متوسطه را پوشش می‌دهند

حکیم‌زاده با اشاره به اینکه در حال حاضر ۲۵۸ مدرسه شبانه‌روزی عشایری وجود دارد، اظهار داشت: در این مقاطع به تعداد معلمان بیشتری نیاز است که البته تأمین این تعداد معلم با توجه به تعداد کم دانش‌آموزان کمی دشوار است؛ برای برون‌رفت از این چالش، ایجاد مدارس شبانه‌روزی در مقاطع متوسطه می‌تواند راه‌گشا باشد. در این زمینه هر چه مدارس گستردگی پوشش بیشتری داشته باشند، عدالت آموزشی بیشتر محقق خواهد شد.

معلم مهم‌ترین عنصر در کیفیت یادگیری است

این مقام مسئول با تأکید بر اینکه معلم مهم‌ترین عنصر در کیفیت یادگیری است، تصریح کرد: از این منظر معلمان نقش بسزایی در مدارس عشایری و روستایی ایفا می‌کنند، زیرا در این مناطق عمدتاً دسترسی به منابع آموزشی و یادگیری مانند کتابخانه بسیار محدود است و افراد نمی‌توانند از منابع متنوع دیگر بهره ببرند. در چنین شرایطی، نقش معلم بسیار ویژه است.

وی اصلاح سیاست‌های نادرست گذشته را لازمه توسعه مدارس عشایری و روستایی دانست و گفت: استخدام معلم برای دانش‌آموزان عشایر از بوم عشایر یکی از برنامه‌های جدی وزارتخانه در دور جدید است که البته اقدامات خوبی نیز در این زمینه انجام شده که امیدواریم ادامه هم یابد تا تعداد بیشتری از معلمان مدارس عشایر، از بین خود مردم عشایر انتخاب شوند. این اقدام قطعاً یکی از بهترین برنامه‌‎ها برای کیفیت‌بخشی به آموزش در این مدارس است. علاوه بر آن، در این مدارس راهبران آموزشی که خود از بهترین معلمان هستند و مهارت‌ها و آموزش‌های متنوعی را کسب کرده‌اند، فعال هستند. این افراد با رفع مشکلات و چالش‌های موجود، زمینه را برای ارتقا کیفیت مدارس عشایری فراهم می‌کنند.

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *