برای بیشاز یک دهه، گوگل همواره بیشتر از ۹۰ درصد از سهم بازار جستجوی آنلاین را در اختیار داشت، اما اخیراً نشانههایی از تغییر در این روند قدرتمند دیده میشود.
به گزارش خبرآنلاین، بر اساس گزارشهای منتشر شده توسط Search Engine Land و استناد به آمار Statcounter، سهم جهانی بازار جستجوی گوگل برای اولینبار از سال ۲۰۱۵ به زیر ۹۰ درصد سقوط کرده است. این کاهش در سه ماه پایانی سال (اکتبر، نوامبر و دسامبر) بهوضوح قابل مشاهده بود؛ بهطوریکه سهم گوگل در اکتبر ۸۹٫۳۴ درصد، در نوامبر ۸۹٫۹۹ درصد و در دسامبر ۸۹٫۷۳ درصد ثبت شد. اگرچه سهم بالای ۸۹ درصد همچنان نشان از تسلط گوگل دارد، اما نکتهی قابلتوجه این است که این اولینبار در ۱۰ سال گذشته است که گوگل نتوانسته سهم بالای ۹۰ درصدی خود را برای سه ماه متوالی حفظ کند.
به نقل از زومیت، شاید در نگاه اول تصور شود که ظهور فناوریهای جدید مانند ChatGPT باعث کاهش سهم گوگل شده است، اما آمارها نشان میدهند که رقبای سنتی موتورهای جستجو بیشترین سود را از این تغییر روند بردهاند. بهنظر میرسد موتورهای جستجویی مانند بینگ، یاندکس و یاهو همگی افزایش نسبی در سهم بازار خود داشتهاند. در این میان، بینگ با کسب کمتر از ۴ درصد از جستجوهای آنلاین در ماه دسامبر، در جایگاه دوم قرار گرفت.