کارنامه «اوج»، بازوی رسانه‌ای و تلویزیونی سپاه / نوسان معنادار جهت‌گیری فیلم‌ها در دولت‌های متفاوت

سازمان هنری رسانه‌ای اوج سال ۱۳۹۰ در اواسط دوره دوم ریاست محمود احمدی‌نژاد و در دولت یازدهم تشکیل شد، سازمان و نهادی فرهنگی که ریشه‌هایش در نهاد تأثیرگذار و نظامی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است و مطابق با ایدئولوژی سازمانی آثار با استانداردهای محتوایی مشخص می‌سازد. امروز بعد از ۱۵ سال مدیریت این سازمان تغییر کرد و احسان محمدحسنی از این سازمان استعفا و جای خود را به ساسان زارع داد.

کارنامه «اوج»، بازوی رسانه‌ای و تلویزیونی سپاه / نوسان معنادار جهت‌گیری فیلم‌ها در دولت‌های متفاوت

حسین قره:  سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، اگرچه نهادی نظامی است و از اولین روز تأسیس قرار بود تا خلأ قدرت نظامی بعد از انقلاب را پر کند، اما رفته‌رفته و با گسترش مأموریت‌ها و آغاز جنگ بخشی از مسئولیت ورود به مسائل فرهنگی جامعه نیز به این نهاد سپرده شد. در دوران جنگ بخشی از این نهاد نظامی همچون تمام ارتش‌های دنیا، اهمیت روابط‌عمومی (در مفهوم کلی) و ساخت روایت را متوجه و روی آن سرمایه‌گذاری کرد. هدایت و مدیریت افکار عمومی و… بخشی از مسئولیت فرهنگی سپاه بود. سپاه البته شیوه‌های خودش را در فرهنگ‌سازی داشت و نه بر موج ملی‌گرایی که در راستای آرمان‌سازی شیعی در جبهه‌های جنگ و پشت آن فرهنگ‌سازی می‌کرد. به این خاطر است که مداحان در این دوره نقشی اصلی داشته و در مراحل مختلف آماده‌سازی اجتماعی، نیروی گیری و اعزام و… تا خط مقدم و شب عملیات حضور پر رنگ دارند. ترویج فرهنگی برآمده از عرفان شیعی و مفاهیمی همچون رقابت در شهادت، ایثار و گذشتن از جان در راه آرمان، فداکاری، بخشش، گذشت و… در دستور کارش بود. مصداق بارز این نوع از ادبیات و بازسازی و ترویج آن در مرتضی آوینی تجلی پیدا می‌کند. او راوی روایت فتح است، نظریه‌ای که در آن شکست معنایی ندارد و انسان تعریف شده در این ساخت و ساحت در صورت شهادت هم پیروز میدان نبرد است.

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *