اجارهبهای بالای سالنها، مالیاتی که برگزارکنندگان کنسرت ناگزیر از پرداخت آنند، دستمزد بالای خوانندگان در کنار افزایش تعرفههای بخش خصوصی برای تامین پروداکشن؛ نور، صدا، الایدی و دستمزد کادر فنی ازجمله عوامل رسیدن سقف بلیت کنسرتهای پاپ در تهران، به یکمیلیونوسیصد هزارتومان شمرده میشود.
نرگس کیانی: نگاهی به برنامه کنسرتهای پیش رو تا پایان خرداد نشان میدهد نقطه اوج قیمت بلیت کنسرت «خوانندگان پاپ» در «تهران» به یکمیلیونوسیصد هزارتومان رسیده است. نقطه اوجی، که با توجه به صحبتهای غلامعلی علمشاهی و کامران همتپور در گفتوگو با خبرآنلاین در مورد اجارهبهای بالای سالنها، علیرغم تعلق اغلب آنها به بخش دولتی یا شهرداری، دور از انتظار نبوده است. مالیاتی که برگزارکنندگان کنسرت ناگزیر از پرداخت آنند، دستمزد بالای خوانندگان در کنار افزایش تعرفههای بخش خصوصی برای تامین پروداکشن؛ نور، صدا، الایدی و دستمزد کادر فنی موارد دیگری است که علمشاهی و همتپور از آنها به عنوان دلایل رسیدن سقف بلیت کنسرتهای پاپ در تهران، به قیمت مذکور یاد میکنند. ضمن این که همتپور با گلایه از عدم همکاری مطلق سازمان صداوسیما در امر تبلیغات، از گرانی تبلیغات شهری و ناتوانی در پرداخت هزینههای آن در صورت نداشتن اسپانسر به عنوان عاملی دیگر نام میبرد.
با این حساب، چنانچه علمشاهی اشاره میکند، یک خانواده سهنفره تهرانی؛ زن و مردی به همراه فرزندشان، برای خرید بلیت سه صندلی در جایگاه همکف سالنی چون میلاد نمایشگاه یا برج میلاد باید سهمیلیونونهصد هزارتومان بپردازند. اگرچه کف قیمت بلیت همین کنسرتهای پاپِ یکمیلیونوسیصد هزار تومانی، برای صندلیهایی در دورترین نقطه به سن، ۳۰۰ هزار تومان است اما باز هم این سوال پیش میآید که آیا باید پذیرفت تماشای کنسرت خوانندگان شناختهشده پاپ در سالنهایی چون میلاد نمایشگاه یا برج میلاد تنها تبدیل به تفریح طبقهای خاص شده است؟ ضمن این که با توجه به تعلق اغلب سالنهای برگزاری کنسرت در تهران به بخش دولتی یا شهرداری، آیا نمیتوان از آنها انتظاری ویژه داشت؟ انتظارِ تلاش برای کاهش اجارهبهای سالن که به گفته کسانی چون علمشاهی و همتپور، تاثیری مستقیم بر افزایش قیمت بلیت کنسرت میگذارد.
عامل
اثرگذاری تقریبی بر قیمت بلیت
توضیح
اجارهبهای سالن
۴۰ درصد
حدود ۵۰۰ تا ۷۰۰ میلیون تومان برای هر سانس
دستمزد خواننده
۲۰ تا ۳۰ درصد
بهویژه در پاپ، تعرفهای مشخص وجود ندارد
مالیات
۱۰ تا ۱۵ درصد
تهیهکنندگان موسیقی از معافیتهایی مشابه سینما برخوردار نیستند
هزینه تبلیغات
۱۰ تا ۲۰ درصد
تبلیغات شهری گران، صداوسیما بیهمکاری
این ارقام از گفتوگوها با فعالان حوزه کنسرت برداشت شدهاند و گرچه تخمینیاند، اما واقعیت پررنگی را نشان میدهند: نبود حمایت سیستماتیک، بلیتفروشی را به تنها منبع جبران هزینهها تبدیل کرده است.
در این میان نکته دیگری هم هست که همتپور بهواسطه دغدغهمندی و علاقهاش به حوزه موسیقی ردیف ـ دستگاهی و نواحی و با توجه به درآمد اندکتر اهالی این قبیل موسیقی به نسبت اهالی موسیقی پاپ به آن اشاره میکند. این که آیا سالنهایی چون وحدت، رودکی و برج آزادی بهعنوان مجموعههای زیر نظر بنیاد فرهنگیهنری رودکی یا سالن همایش وزارت کشور یا میلاد نمایشگاه زیرمجموعه شرکت سهامی نمایشگاههای بینالمللی یا برج میلاد به عنوان مجموعهای متعلق به شهرداری نمیتوانند تسهیلات ویژهای برای کنسرتهای موسیقی ردیف- دستگاهی و نواحی در نظر بگیرند؟ هرچند در این میان نمیتوان از «طرزِ تازه» عنوان طرحی که در آن بنیاد فرهنگیهنری رودکی از ایدههای گروههای موسیقی در سبکهای مختلف از جمله ردیف- دستگاهی، موسیقی نواحی و کلاسیک غربی حمایت میکند چشمپوشی کرد.