تحلیل کلان و خرد از شیوه‌های تبلیغ و عضوگیری در عرفان‌ها و معنویت‌های نوظهور

بنابر روایت حوزه، شیوه‌های تبلیغ و عضوگیری در عرفان‌های نوظهور یا معنویت‌های نوظهور، بسیار متنوع است.

ما دو سطح تحلیل می‌توانیم داشته باشیم: یک سطح خرد، به این معنا که بیاییم بگوییم مثلاً شیوه‌های تبلیغ و عضوگیری در فلان جریان، مثلاً عرفان حلقه، یوگا، عرفان سرخ‌پوستی، چگونه است. یکی دیگر هم شیوه‌های کلان است؛ تحلیل ما در سطح کلان، که به‌طور عمده و کلی به این پدیده نگاه می‌کنیم، فارغ از آن جزئیاتی که در اجزای مختلف و شاخ‌وبرگ‌ها وجود دارد؛ یعنی جریان‌های خرد وجود دارد، ولی کل این جریان معنویت‌های نوظهور دارند چه می‌کنند؟ این‌ها چه سازمان تبلیغی‌ای شکل داده‌اند در فرهنگ عمومی ما؟

بنده از اولی شروع می‌کنم، یک نکاتی را می‌گویم، ولی اصل بحثم همان تحلیل کلانِ شیوه‌های تبلیغ و جذب است، چون بسیار مهم‌تر است.

اگر ما بخواهیم به‌عنوان حوزه علمیه، به‌عنوان نظام جمهوری اسلامی یا به‌عنوان سازمان‌های فرهنگی که ممکن است وقتی این بحث به آن‌ها برسد کاری انجام دهند، باید در همان سطح کلان دست به اقدام بزنند و برابر آن کاری انجام دهند و راهبردی داشته باشند.

"/>

چرا نوجوانان سراغ موج‌های معنوی، نظیر موج کره‌ای می‌روند؟

 تحلیل شیوه‌های تبلیغ و عضوگیری در عرفان‌ها و معنویت‌های نوظهور، در دو سطح خرد و کلان، نشان می‌دهد که این جریان‌ها با بهره‌گیری از پوشش‌های اجتماعی و رسانه‌ای و سازمان‌دهی هوشمند، در حال نفوذ در فرهنگ عمومی و جذب مخاطب‌اند. در این میان، شناخت راهبردهای کلان آن‌ها برای مواجهه مؤثر، اهمیت ویژه‌ای دارد.

چرا نوجوانان سراغ موج‌های معنوی، نظیر موج کره‌ای می‌روند؟

به گزارش پایگاه فکر و فرهنگ مبلغ، دکتر حمیدرضا مظاهری سیف، رئیس پژوهشکده مطالعات معنوی در نشست علمی حل مسئله با موضوع: “تبلیغات و عضوگیری جریانات فرقه ای عرفان های کاذب” که از سوی گروه جامعه، فرهنگ هنر و رسانه اندیشکده قدر و با همکاری دبیرخانه انجمن ها و قطب‌های علمی حوزه و معاونت پژوهش حوزه های علمیه برگزار شد به بیان نکاتی خواندنی پیرامون این مسئله پرداخت که متن این نشست تقدیم شما می شود:

تحلیل کلان و خرد از شیوه‌های تبلیغ و عضوگیری در عرفان‌ها و معنویت‌های نوظهور

بنابر روایت حوزه، شیوه‌های تبلیغ و عضوگیری در عرفان‌های نوظهور یا معنویت‌های نوظهور، بسیار متنوع است.

ما دو سطح تحلیل می‌توانیم داشته باشیم: یک سطح خرد، به این معنا که بیاییم بگوییم مثلاً شیوه‌های تبلیغ و عضوگیری در فلان جریان، مثلاً عرفان حلقه، یوگا، عرفان سرخ‌پوستی، چگونه است. یکی دیگر هم شیوه‌های کلان است؛ تحلیل ما در سطح کلان، که به‌طور عمده و کلی به این پدیده نگاه می‌کنیم، فارغ از آن جزئیاتی که در اجزای مختلف و شاخ‌وبرگ‌ها وجود دارد؛ یعنی جریان‌های خرد وجود دارد، ولی کل این جریان معنویت‌های نوظهور دارند چه می‌کنند؟ این‌ها چه سازمان تبلیغی‌ای شکل داده‌اند در فرهنگ عمومی ما؟

بنده از اولی شروع می‌کنم، یک نکاتی را می‌گویم، ولی اصل بحثم همان تحلیل کلانِ شیوه‌های تبلیغ و جذب است، چون بسیار مهم‌تر است.

اگر ما بخواهیم به‌عنوان حوزه علمیه، به‌عنوان نظام جمهوری اسلامی یا به‌عنوان سازمان‌های فرهنگی که ممکن است وقتی این بحث به آن‌ها برسد کاری انجام دهند، باید در همان سطح کلان دست به اقدام بزنند و برابر آن کاری انجام دهند و راهبردی داشته باشند.

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *