کتاب «مخاطب شناسی»، پیشنهادی برای سخنرانان دینی است.
به گزارش پایگاه فکر و فرهنگ مبلغ، کتاب «مخاطب شناسی»، هشتمین کتاب از روش شناسی سخنرانی دینی به قلم مسعود سلمهای و از سوی انتشارات مرکز مدیریت حوزه های علمیه منتشر شد.
کلیات و تعاریف، انواع مخاطب، مخاطب شناسی در قرآن، مخاطب شناسی در علوم حوزوی، مخاطب سالاری یا مخاطب محوری؟، وظیفه سخنران نسبت به مخاطب، مخاطب خاص (۱)، مخاطب خاص (۲)، مخاطب عام، شخصیت و جنسیت، ویژگی های مخاطب نوجوان، ویژگی های مخاطب جوان، ویژگی های مخاطب میانسال و کهنسال، مخاطب فهمی (۱)، مخاطب فهمی (۲) و شیوه های مخاطب شناسی، شانزده درس و سرفصل این کتاب می باشد.
بر اساس گزارش خبرگزاری حوزه، آیت الله اعرافی، مدیر حوزه های علمیه نیز در تقریظی برای این کتاب نوشته است:
« بسم اللهالرحمنالرحیم. کتاب حاضر که به خامه فاضل گرانمایه جناب مستطاب حجتالاسلام آقای مسعود سلمهای سلمهالله انتشار مییابد، اثری ارزنده و در خور تحسین و ستایش است و باید از پدید آورنده آن تشکر کرد. حقیقت آن است که مخاطبشناسی از مهمترین مبادی و عناصر تبلیغ کامیاب بشمار میآید و دامنه آن بسیار گسترده و احاطه بر آن بسیار دیریاب است. مخاطبشناسی هم علم است و هم فن و هم مهارتی دقیق. این مقوله مهم وابسته به علوم و دانشهای گوناگون و نیز به شناخت روح زمانه و تحولات اجتماعی و بسی از مسائل روانشناختی و تفاوتهای فردی است. تبلیغ راهبردی و اثرگذار در گرو بسط دانش مخاطبشناسی است و این اثر، گامی در این راستا بشمار میآید و باید گسترش و عمق یابد. والله ولی التوفیق. »