سلبریتی پروری فرهنگی است کاملاً نوپا، با اینکه تاریخ دیرینهای در ایران ندارد؛ اما بهشدت استقبال ایرانیان را به همراه داشته است و آن چنان الگو مردم عادی شده است که در تمام دقایق زندگی آنها خودی نشان میدهد و تمام تصمیمات روزمرهشان را از انتخاب رستوران برای غذاخوردن تا پوشیدن یک لباس برای میهمانی تحتتأثیر قرار میدهد.
مریم پیروزه: فرهنگ شهرت یا فرهنگ سلبریتی به مجموعهای از ارزشها، باورها و رفتارهایی اشاره دارد که حول محور اهمیت و تأثیر شهرت افراد در جامعه شکل میگیرد. امروزه سلبریتیها یکی از کنشگران کلیدی جوامع مدرن محسوب میشوند در جوامع امروزی، بهویژه با گسترش رسانههای اجتماعی شهرت به یکی از مهمترین و تأثیرگذارترین عوامل در تعیین جایگاه اجتماعی و هویت فردی تبدیل شده است بهگونهای که نمیتوان نفوذ اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، و فرهنگی آنها را نادیده گرفت. اگرچه فرهنگ سلبریتی در ابتدا در غرب و به طور خاص در آمریکا پدیدآمده است، اما از سال ۱۳۹۰ به این سو هم تعداد سلبریتیها زیاد شده است و هم فرهنگ سلبریتیزه شدن در حوزههای مختلف و سازمانهای مختلف نظیر دانشگاهها و… . دیده میشود و این جریان تا به امروز رشد قابلتوجهی در ایران داشته است.