هواپیمای YF-۱۱۸G که لقب پرنده شکاری را یدک میکشد، هواپیمای آزمایشی رادارگریزی بود که توسط شرکت Boeing Phantom Works و در اوایل دهه ۱۹۹۰ ساختهشده بود. آزمایشهایی که روی این هواپیما انجام شد، راه را برای ساخت رادارگریزهای امروزی هموار کرد.
غزال زیاری: هواپیمای YF-۱۱۸G که توسط بوئینگ در اوایل دهه ۱۹۹۰ برای آزمایش رادارگریزی طراحیشده بود، راه را برای جنگندههای رادارگریز مدرنی مثل F-۲۲ و F-۳۵ هموار کرد.
به گزارش خبرآنلاین، در طراحی این جت تکسرنشین که قیمتش به حدود ۶۷ میلیون دلار میرسید، عناصر خلاقانهای از جمله بالههایی به شکل بالهای مرغ دریایی در نظر گرفتهشده بود و از نکات جالبتوجه آن، عدم وجود قسمت دم یا سکان عمودی بود.
باوجود آنکه این هواپیما بهصورت محدود و فقط چند ده بار پرواز کرد، اما در طراحی هواپیماهای آینده تأثیر چشمگیری داشت.
پیشگام پنهانکاری
این هواپیما که با لقب پرنده شکاری نیز شناخته میشد، هواپیمایی شناساگریز و نیمهسری بود که هرچند جای خود را به جنگندههای F-۲۲ و F-۳۵ داد، اما زمینه را برای هواپیماهای مدرن آماده کرد. این هواپیما تنها چند ده بار به پرواز درآمد ولی بااینوجود، کمکهای قابلتوجهی به نیروهای مسلح آمریکا کرد که هنوز هم کاربردیاند.
بدنه مورداستفاده در این هواپیما ثابت کرد که میتوان ویژگیهای رادارگریزی و آستانههای پایین مشاهده را در هواپیماهای جنگنده به کار گرفت.
برتری هوایی آمریکاییها
پرنده شکاری در اوایل دهه ۱۹۹۰ توسط شرکت بوئینگ Phantom Works ساخته شد. اولویت ساخت YF-۱۱۸G که بهعنوان بازوی نمونهسازی پیشرفته بوئینگ معرفی شد، توسعه محصولات نظامی پیچیده بود و به دلیل طراحی آیندهنگر و ظاهری مشابه با فضاپیمای کلینگآن در مجموعه علمی تخیلی پیشتازان فضا (Star Trek) اینگونه نامگذاری شد. «آلن ویچمن» مهندسی بود که رهبری توسعه این پرنده شکاری را برعهده داشت و بعداز آن در پروژههایی مثل Have Blue لاکهید مارتین، F-۱۱۷ Nighthawk و Sea Shadow مشارکت داشت.
با در نظر داشتن ویژگیهای پیچیده این جت تکسرنشین، هزینه ساخت آن نسبتاً ارزان بود و تقریباً ۶۷ میلیون دلار هزینه میبرد. یک دستگاه موتور توربوفن، Pratt & Whitney JT۱۵D-۵C نیروی این جت را تأمین میکرد که بیش از ۳۰۰۰ پوند نیروی رانش، با حداکثر سرعت ۴۸۲ کیلومتر بر ساعت و سقف پرواز ۲۰ هزار پا (۷ کیلومتر) بود.