یک زمانی تلویزیون میگفت ما سلبریتی نمیخواهیم و با جدیت تمام اصرار داشت که برنامههایش نباید سلبریتی محور باشد و با همین فرمان یک راه جدیدی را شروع کرد راهی که به مرور زمان نه تنها نتوانست مخاطبانش را با خودش همراه کند، بلکه مخاطب را روبه رویش قرار داد و به مرور زمان این بازی تبدیل به یک بازی دو سر باخت شد و در نهایت هم راه به جایی کشیده شد که جبلی و دیگر مدیران هر کاری که انجام دادند باعث شد به آنها هجمه وارد شود.
مهسا بهادری: بگذارید از این جمله معروف، پیمان جبلی، رییس سازمان صداوسیما شروع کنیم «اعتقاد ما این است که ما رسانه ملی هستیم و باید برای هشتاد میلیون ایرانی برنامه بسازیم، نه برای ۱۰ درصد حزباللهی.» هرچند که این کلام تا امروز بیشتر جنبه شعار داشت، اما با چراغ سبز نشان دادن تلویزیون دستکم در زمینه ساخت فصل هفتم سریال «پایتخت» و بازگشت محمدرضا گلزار و فرزاد حسنی به اجرا، نسبت به سال گذشته پای برخی از هنرمندان به تلویزیون باز شده است که احتمال تحقق آن دور از ذهن نیست.
یک زمانی تلویزیون میگفت ما سلبریتی نمیخواهیم و با جدیت تمام اصرار داشت که برنامههایش نباید سلبریتی محور باشد و با همین فرمان یک راه جدیدی را شروع کرد راهی که به مرور زمان نه تنها نتوانست مخاطبانش را با خودش همراه کند، بلکه مخاطب را روبه رویش قرار داد و به مرور زمان این بازی تبدیل به یک بازی دو سر باخت شد و در نهایت هم راه به جایی کشیده شد که جبلی و دیگر مدیران هر کاری که انجام دادند باعث شد به آنها هجمه وارد شود. به عبارتی یک جنگ قدرتی شکل گرفت میان کسانی که با خودیها میخواهند تلویزیون را بگردانند و کسانی که حضور چهرهها در جذب مخاطب برای تلویزیون را موثر میدانستند و اینگونه یک زمین نزاعی شکل گرفت میان تمام کسانی که یک عبارتی به تلویزیون دارند.
حذف مدیری و خانواده معمولی بدون دلیل منطقی
در ابتدا صداوسیما سلبریتیها و تمام مجریانی که هم مهارت کافی در اجرا و هم محبوبیت لازم برای جذب مخاطب را داشتند کنار گذاشت و در مقابل کسانی وارد عرصه اجرا شدند که یا قبلا بازیگر بودند یا استاد ارتباطات یا اگر هم حوزه تخصصیشان اجرا بود به قدری تعداد اجرایشان در تلویزیون زیاد بود که تمام فرصتشان برای ایجاد خلاقیت و یک حرکت تازه در اجرا را از بین میبرد.
نمیتوانیم روزهایی را فراموش کنیم که قاب تلویزیون، محل اعتبار و شهرت چهرههای هنری بود. از ابتدای حضور تیم پیمان جبلی در راس جریان مدیریتی صداوسیما، نظرات متفاوتی از جانب مدیران رسانه ملی درباره مفهومی به نام سلبریتی مطرح شده است. یکی از نکاتی که در ارائه نظرات این افراد گم شده و به آن اشارهای نشده، توضیح مفهوم چیستی سلبریتی است. در هیچکدام از صحبتهایی که این افراد کردهاند، تعریفی از اینکه سلبریتی چه کسی است، مشاهده نمیشود. این موضوع از یک طرف باعث سردرگمی مخاطب شده و از طرف دیگر برای سازمان هم امتیازی منفی است و نشانگانی از بلاتکلیفی در این حوزه است.
شاید کمی قبلتر همان زمان که تلویزیون به اعتبار عبارت «نه به سلبریتی» خانواده معمولی را کنار گذاشت و اجازه ساخت «دورهمی» را به مهران مدیری نداد، نمیدانست که روزی ناچار است دوباره به آنها بازگردد و این رفتار ضدبرندی که به تلویزیون تحمیل شد، به اندازهای خسارتبار بود که به تدبیر و زمان زیادی برای جبران آن لازم است. مسئله غیرقابل کتمانی که حاصل یک اشتباه استراتژیک چند ساله است و با چند ویژه برنامه نوروز و ماه رمضان هم برطرف نمیشود.
دورهمی