آخرین قیمت مصوب پرواز به ازای هر صندلی/کیلومتر در ایران ۴.۲ سنت تعیین شده و این نرخ به طور میانگین در جهان ۷.۵ سنت است؛ اما شرکتهای هواپیمایی داخلی، بلیتهای خود را با روشهای خاص بالاتر از ۹ سنت عرضه میکنند.
به گزارش کاویان گلد،آزادسازی قیمت سوخت هواپیما به دولت ارسال شده و انجمن شرکتهای هواپیمایی برای تعدیل قیمت بلیت هواپیما به تکاپو افتاده است در این میان وزیر راه و شهرسازی میگوید در تلاش هستیم از طریق قوه قضائیه و سران قوا حکم صادر شده را متوقف کنیم و مانع از افزایش بیرویه قیمت پروازهای داخلی شود. حق با کدام طرف است؟ بلیت هواپیما باید قیمتگذاری شود یا ایرلاینها حق دارند آزادانه قیمت تعیین کنند؟
از آذرماه ۱۴۰۲ که رأی دیوان عدالت اداری مبنی بر ممنوعیت قیمتگذاری بلیت هواپیما صادر شد، ایرلاینها برای آزادسازی قیمت بلیت تقلا میکنند و از دو هفته پیش که این رأی نهایی شد، ایرلاینها در حال عرضه بلیت به قیمت آزاد هستند. آنها به فراخور عرضه و تقاضا، بلیتها را تا بیش از ۱۰۰ درصد قیمت مصوب میفروشند و متولیان حوزه حملونقل برای مقابله با این وضعیت هیچ ابزاری جز یارانه سوخت ندارند.
به گزارش همشهری آنلاین،البته از منظر اقتصاد آزاد، حق ایرلاینهاست که خدمات خود را به قیمت واقعی بفروشند؛ اما ارقام مربوط به یارانه سوخت آنها نجومی است و وقتی بهای بلیت آنها باوجود استفاده از یارانه نجومی سوخت از ایرلاینهای خارجی هم بالاتر برود، داشتن چنین حقی، محل سؤال است. سیدطهحسین مدنی، رئیس اندیشکده حکمرانی هوشمند در گفتوگو با همشهری، اطلاعاتی از وضعیت قیمتگذاری بلیت هواپیما در ایران و جهان ارائه میدهد که میتواند به روشن شدن ابعاد دعوای بلیت کمک کند.
رئیس اندیشکده حکمرانی هوشمند با بیان اینکه در ایران سه روش برای استفاده از خدمات شرکتهای هواپیمایی وجود دارد؛ گفت: بلیتهای سیستمی که مستقیماً توسط شرکتهای هوایی به فروش میرسد؛ بلیتهایی که توسط واسطهها بهصورت حضوری یا مجازی فروخته میشود تا مسافر از مراجعه به شرکت هوایی بینیاز شود و درنهایت بلیتهای چارتری که شرکت هوایی بهصورت پیشفروش صندلیهای خود را در اختیار یک شرکت قرار میدهد تا این شرکت اقدام به فروش بلیت کند.