میگفت یک دهه تلاش کرده تا به ساختن هوش فوقالعادهای کمک کند که سرطان را درمان کند و حالا یک روز با صدها پیام این چنینی بیدار میشود که «نگاه کن، من تو را به سبک جیبلی تبدیل کردم، هاها»؛ این شکوۀ طنزآمیز سم آلتمن، مدیرعامل OpenAI، پس از ترند شدن ابزار جدید تولید تصویر GPT-4o بود که میلیونها کاربر را به تبدیل عکسهایشان به سبک انیمههای استودیو جیبلی ترغیب کرد. اما آنچه در سایۀ این سرگرمی به ظاهر بیضرر پنهان مانده، هشدار کارشناسان امنیت سایبری است: با هر تصویری که آپلود میکنید، دادههای بیومتریک چهرهتان را به یک دیتابیس عظیم میسپارید!
به گزارش خبرآنلاین، حتی اگر به این علاقهمند نبودهاید که مانند دیگران، تصویری انیمهای از عکسهایتان بسازید هم شاید تبلیغ آموزش این کار را در جایی از فضای مجازی، دیده باشید.
در واقع همهچیز از آنجا آغاز شد که برخی کاربران متوجه شدند GPT-4o میتواند تصاویر را با استفاده از دستورات متنی به آثار هنری با سبک استودیو جیبلی تبدیل کند. این ویژگی زمانی بیشتر مورد توجه قرار گرفت که امکان ساخت عکس، حتی بدون اشتراک ChatGPT Plus هم امکانپذیر شد. به نظر میرسد GPT-4o برای برخی کاربران در نسخۀ رایگان امکان بارگذاری تصویر را دارد؛ البته در این نسخه تنها یک عکس در روز میتوان بارگذاری کرد.
به نقل از ایسنا، در تاریخ ۲۶ مارس ۲۰۲۵ (حدود سه هفته پیش)، شرکت OpenAI نسخۀ جدیدی از هوش مصنوعی خود به نام GPT-4o را معرفی کرد که قابلیتهای پیشرفته تولید تصویر داشت. این ابزار جدید با قابلیتهای عملی متعددی از جمله رندرینگ متن دقیقتر و توانایی پیروی از دستورات پیچیدهتر معرفی شد.
پس از معرفی این مدل، کاربران ChatGPT شروع به تبدیل تصاویر خود به سبک استودیو جیبلی (Studio Ghibli) کردند که یک استودیوی معروف انیمیشنسازی ژاپنی است. طی ۲۴ ساعت پس از معرفی این ابزار، سیل عظیمی از عکسهایی که به سبک استودیو جیبلی تبدیل شده بودند در شبکههای اجتماعی منتشر شد. PetaPixel کاربران از سراسر جهان عکسهای خود، میمهای معروف اینترنتی و تصاویر مشهور را به سبک انیمههای جیبلی تبدیل کردند.
این روند ویروسی باعث شد تعداد کاربران فعال هفتگی ChatGPT برای اولین بار در سال ۲۰۲۵ از مرز ۱۵۰ میلیون نفر عبور کند. سم آلتمن، مدیرعامل OpenAI، در پستی در شبکه اجتماعی X اعلام کرد: «ما در یک ساعت گذشته یک میلیون کاربر جدید اضافه کردیم» و این را با اضافه شدن یک میلیون کاربر در پنج روز پس از راهاندازی ChatGPT در بیش از دو سال پیش مقایسه کرد.
این ترند حتی فراتر از سبک استودیو جیبلی گسترش یافت و کاربران شروع به تبدیل تصاویر خود به سبکهای مختلف انیمیشنی مانند پیکسار، سیمپسونها، دیزنی کلاسیک، ماینکرفت، کارتون نتورک و موارد دیگر کردند. علاوه بر تبدیل تصاویر به سبک انیمه، کاربران همچنین از ابزار تولید تصویر ChatGPT برای تبدیل خود و دوستانشان به فیگورهای اکشن مجازی کوچک متناسب با شخصیتهای فردی خود استفاده کردند.