نوع و سایز متفاوت لاستیک میتواند هندلینگ، مصرف سوخت، کیفیت سواری و حتی میزان صدای ورودی به کابین را تغییر دهد.
به گزارش خبرآنلاین، در بحث انتخاب لاستیک جدید برای خودروهای سواری و شاسی بلندها، نگرانیهایی وجود دارد اما یکی از مهمترین مواردی که باید مدنظر قرار دارد سایز لاستیک است. در حقیقت لاستیک انتخابی باید طبق توصیه سازنده خودرو، کاملاً با رینگ آن تطابق داشته باشد؛ اما سایز مناسب لاستیک برای خودروی شما کدام است و آیا انتخاب لاستیک پهن یا کمعرض میتواند تفاوت زیادی ایجاد کند؟ قبل ورود به جزئیات مربوط به لاستیکهای پهن و کمعرض بهتر است اطلاعات مهمی درباره ابعاد و سایز یک لاستیک را بیان کنیم.
به نقل از پدال، سایز لاستیک معمولاً روی دیواره آن حک میشود. به عنوان مثال در لاستیکی با مشخصات P205/55R16، حرف P مخفف خودروی سواری، رقم ۲۰۵ نشان دهنده پهنای لاستیک به میلیمتر و عدد ۵۵ نشان دهنده ارتفاع دیواره بر اساس درصدی از پهناست؛ بنابراین ۵۵ درصد پهنای ۲۰۵ میلیمتری لاستیک برابر با ۱۱۲.۷۵ میلیمتر خواهد بود. حرف R مخفف کلمه رادیال به عنوان نوع ساختار لاستیک است و ۱۶ نیز قطر رینگ را نشان میدهد. معمولاً سایز لاستیکها با واحد میلیمتر بیان میشود. برخی لاستیکهای بزرگتر برای خودروهایی همچون شاسی بلندها و وانت پیکاپ ها با واحد اینچ بیان میشوند. به عنوان مثال، فورد F-150 رپتور R از لاستیکهای ۳۷-۱۲.۵R17LT استفاده میکند که نشان دهنده قطر ۳۷ اینچی لاستیک، پهنای ۱۲.۵ اینچی و رینگ ۱۷ اینچی است. حرف R مخفف کلمه رادیال و LT نیز مخفف وانت پیکاپ سبک است. حالا که با این اطلاعات آشنا شدیم بهتر است به موضوع اصلی خود یعنی مقایسه لاستیک پهن و کمعرض بپردازیم.
هرچقدر لاستیک پهنتر باشد سطح تماس بیشتری با زمین خواهد داشت و این امر تأثیر مستقیم روی دینامیک سواری دارد. سطح تماس همانطور که نشان میدهد بخشی از لاستیک است که با جاده ارتباط برقرار میکند. در صورتی که تمامی فاکتورهای دیگر مشابه باشند، یک لاستیک با سطح تماس بیشتر میتواند مسافت توقف را کوتاهتر کند و خودرو سریعتر متوقف شود. این امر از نظر ایمنی به ویژه در سناریوهای رانندگی پرفورمنس اهمیت دارد. اگر میخواهید چند متری زودتر نسبت به یک مانع توقف کنید احتمالاً لاستیکهای پهنتر انتخاب مفیدی خواهند بود.