استاد دانشگاه تهران با بیان اینکه برخی فقط قرآن را تنها منبع اجتهاد میدانند گفت: اگر کسی در این مدعا صادق باشد خود قرآن دست او را در دست سنت پیامبر(ص) خواهد گذاشت و به تعبیر علامه طباطبایی قرآن به سنت پیامبر(ص) اعتبار میهد و سنت پیامبر(ص) هم به روایات اهل بیت(ع) اعتبار میدهد زیرا پیامبر(ص) حدیث ثقلین را مطرح فرمود و این دو را کنار هم قرار داد.
به گزارش پایگاه فکر و فرهنگ مبلغ، مجید معارف، استاد دانشگاه تهران، در نشست علمی «قرآنپژوهی و حدیثپژوهی معاصر و مسائل آن» با بیان اینکه یکی از ویژگیهای پژوهشهای اسلامی در صد سال اخیر رشد جریان قرآنپژوهی و حدیثپژوهی به صورت فوقالعاده است، گفت: سه انگیزه در این مسئله نقش مهم و مؤثری داشته است که یکی از آنها موج عمومی بیداری اسلامی بین مسلمین بود که باعث بازگشت به قرآن کریم شده است؛ بسیاری از کشورهای اسلامی مانند الجزایر و عراق و … تحت سیطره و استعمار بودند ولی به بیداری رسیدند و شعار بازگشت به قرآن مطرح شد و در هر جامعهای که بازگشت به قرآن وجود داشته باشد بازگشت به حدیث هم مطرح میشود زیرا حدیث به مثابه تفسیری بر مجملات قرآنی است.
بنابر روایت ایکنا، وی با بیان اینکه یکی دیگر از این انگیزهها، علمی است، افزود: در دایرهالمعارف لایدن که با انگیزه علمی نوشته شده است بیش از ۶۰۰ مدخل انتخاب شده و در مورد قرآن مطلب نوشتند و بعدا توسط مترجمین زبده در پنج جلد به فارسی ترجمه شده است و بنده ناظر علمی این پروژه در زبان فارسی بودهام. الان اگر جستوجویی در مورتورهای جستوجو بکنید از زمانی که ترجمه این اثر انجام شده است خواهید دید چه مقدار پایاننامه و مقاله علمی به دنبال این ترجمه انجام شده است که شاید به بیش از صد مقاله برسد.