اسدالله نیکنژاد که در اوایل دهه ۹۰، فیلم«لاله» را کارگردانی کرده بود و تولید آن به جنجال تبدیل شد؛ عاقبت در شبکه خانگی ( اپل تی وی ) در سراسر آمریکا و کانادا به نمایش در آمد.
پریسا ساسانی: فیلم سینمایی «لاله» یکی از جنجالیترین پروژههای سینمایی ایران در دهه ۹۰ بود که در دولت دهم و با سرمایهگذاری مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی به مدیریت شفیع آقامحمدی مدیر وقتِ مرکز، با بودجه ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان آغاز شد و اختصاص بودجه اینچنینی برای این فیلم در آن زمان به گرانترین پروژه سینمایی در آن دوران تبدیل شد و سئوالات بسیاری را برای اهالی سینما و افکار عمومی ایجاد کرد. یکی از سئوالهای اساسی در آن دوران دلیل سرمایهگذاری ۲.۵ میلیارد تومانی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی در آن پروژه بود؛ رقمی که در زمان مدیریت وقت، معادل دو سال بودجه مرکز برای تولید آثار مستند به شمار می رفت که می توانست به در اختیار فیلمسازان جوان قرار گیرد؛ اما با گذشت زمان زمزمههایی مبنی بر افزایش این رقم به پنج میلیارد تومان به گوش رسید.
پای کمیسیون فرهنگی مجلس وسط کشیده شد
در همان دوران شفیع آقامحمدیان مدیر مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی که از تیرماه سال ۹۱ به عنوان مجری طرح فیلم سینمایی “لاله” نیز فعالیت میکرد، در پاسخ به چرایی تخصیص این بودجه در گفتگوهای خود به کرات عنوان کرد که هزینه پنج میلیاردی در مقیاس با استانداردهای تولید در سینمای جهان رقم ناچیزی است. همچنین در صحبت های خود متذکر شد که قرارست اسدالله نیک نژاد کارگردانی که سالها در آمریکا در حوزه سینما فعالیت کرده است با توجه به ارتباطهای خود بودجه و امکانات و ارتباطات خارج از کشور را وارد سینمای ایران کند. و این ارتباطِ کارگردان را امتیاز ویژه ای برای سینمای ایران قلمداد می کرد.
چرایی ساخت فیلم با موضوع زندگی لاله صدیق و صرف هزینه میلیاردی برای این کار از دیگر مباحثی بود که پای کمیسیون فرهنگی مجلس را به پروژه سینمایی لاله کشاند و اعضای کمیسیون تشخیص دادند که ساخت این فیلم از اولویتهای فرهنگی نیست و به تبع همین موضوع، اعضای کمیسیون فرهنگی از جواد شمقدری رئیس وقت سازمان سینمایی و سیدمحمد حسینی وزیر وقت ارشاد توضیحاتی خواستند و این دو مسئول فرهنگی به اعضای کمیسیون فرهنگی قول مساعد دادند که اولویت های فرهنگی در ساخت این فیلم نظر گرفته شود.