هر گونهِ سینمایی به پشتوانه بزرگان آن زنده است. سینمای دفاع مقدس ماندگار نمیشد اگر محمد بزرگنیا دل به دریا نمیزد تا از جنگ بگوید، اگر احمدرضا درویش «دوئل» را نمیساخت و اگر بهزادپور با «خداحافظ رفیق» به جانبازان و اسرا، ادای دین نمیکرد و… این را اکنون بهتر میفهمیم؛ حالا که بیش از یک دهه است نام هیچ کدام از آنها بر پرده نقرهای نقش نبسته است.
به گزارش کاویان گلد، سینمای دفاع مقدس ایران با نامهای بزرگی گره خورده است. نامهایی که در روزگاری نه چندان دور، خالق ماندگارترین آثار در این حوزه بودند. این نامها اما مدتی است که پشت دوربین فیلمبرداری قرار نگرفتهاند؛ بعضی به کل از سینما فاصله گرفته و خارج از رینگ نشستهاند و جز برای بزرگداشتها و کارگاههای انتقال تجربه، در جایی حضور نمییابند و بعضی نیز مسیر فیلمسازی خود را به گونهای تغییر دادهاند که دیگر رنگ و بوی جنگ و دفاع مقدس در آثار آنها یافت نمیشود.
براساس گزارش ایرنا، بیش از گروه دوم اما گروه اول در این گزارش قابل تاملاند. فیلمسازانی که روزگاری پایهگذار سینمای دفاع مقدس بودند و حالا به تمامی از تولید اثر در این گونه منصرف شدهاند.
خالق «کشتی آنجلیکا» و دوری ۱۵ ساله
اینکه چرا سازنده راه آبی ابریشم ۱۵ سال پیش، آخرین اثر خود را تولید کرده و تاکنون فیلمی نساخته، دلایل زیادی دارد که میتوان بخشی از آن را به اقبال از آخرین اثر او یعنی همین راه آبی ابریشم مرتبط کرد. فیلمی که مطابق با گفتهها و شنیدهها به اندازه اجاره ۲ کشتی فروش داشت و علیرغم عظمت و هزینه زیاد، مانند آثار قبلی محمد بزرگنیا با اقبال مواجه نشد.بزرگنیا از ۱۵ سال پیش، نگاه خود را از سینمای ایران به خصوص گونه دفاع مقدس، دریغ کرده است. در این سالها بازیگران آثار او مصاحبههایی داشتند و هر کدام از لزوم دعوت دوباره این کارگردان برای تولید اثر در این گونه صحبت کردهاند