بوئینگ X-۳۲ در برابر لاکهید مارتین X-۳۵، برای تبدیل شدن به نسل بعدی جنگنده تهاجمی مشترک (Joint Strike) رقابت کرد، اما در نهایت شکست خورد. این جنگنده میتوانست جایگزینی برای F۳۵ مشهور باشد.
امیرمسعود عابدین_ بوئینگ دو نمونه اولیه X-۳۲A و X-۳۲B را توسعه داد که سرعت، ظرفیت تسلیحات و قابلیتهای پرواز و فرود را به نمایش گذاشت. با این حال، تغییرات طراحی و نگرانی در مورد کارایی، در رقابت با نمونه اولیه X-۳۵ لاکهید، از لاکهید عقب ماند.
بوئینگ با وجود شکست، بیسروصدا این تصمیم را پذیرفت و بعداً درسهای آموخته شده از این پروژه را در پروژههای دیگری مانند F/A-۱۸ E/F Super Hornet و خودروی بدون سرنشین جنگی X-۴۵A به کار برد.
چرا X-۳۲ بوئینگ به F-۳۵ لاکهید تبدیل شد؟
سالها پیش، هر دو بوئینگ X-۳۲ و لاکهید مارتین X-۳۵ برای به دست آوردن حق تبدیل شدن به نسل بعدی جنگنده تهاجمی مشترک میجنگیدند. همانطور که تاریخ اشاره میکند، بوئینگ به لاکهید مارتین F-۳۵ شکست خورد. با این حال، رقابت بین این دو هواپیما ممکن است طراحی و عملکرد F-۳۵ Lighting II را بهبود بخشد.
جنگنده بوئینگ دو مدل داشت: X-۳۲A و X-۳۲B. هر دو در سال ۲۰۰۰ و ۲۰۰۱ در بیش از ۱۴۰ پرواز آزمایشی پرواز کردند. آنها سرعت خود را در ۱٫۶ ماخ، توانایی سوختگیری در حین پرواز و عملیاتهای جانبی تسلیحاتی که میتوانستند شش موشک هوا به هوا را در خود جای دهند، نشان دادند. X-۳۲ در ابتدا دارای بال دلتا بود، اما این طرح بعداً برای طراحی بال معمولی برنامهریزیشده برای F-۳۲ نهایی حذف شد.