مردم انگیزهای برای قاچاق سوخت ندارند و به میزانی که سودآوری این کار بالا میرود افرادی انگیزه پیدا میکنند که آن را انجام بدهند. هر چه سودآوری زیاد باشد افراد بیشتری وارد این خلاف میشوند. میزان سودآوری هم به تفاوت قیمت رسمی و آزاد ربط دارد.
به گزارش خبرآنلاین عباس عبدی در اعتماد نوشت: چرا بسیاری از کالاهای دیگر قاچاق نمیشوند؟ چرا بسیاری از کالاها، قاچاق معکوس به داخل میشوند؟ علتالعلل قاچاق تفاوت قیمت است. مثل ظروف مرتبطه است هر چه سطح دو ظرف متفاوتتر باشد شدت و سرعت سرریز آب از ظرف بالا به ظرف پایینتر بیشتر میشود.
حرفهایی که درباره جلوگیری از قاچاق زده میشود قابل درک نیست. غیرممکن است که بدون اطلاع یا رضایت نسبی دستاندرکاران بتوان تا این اندازه روشن و در این حجم وسیع و آشکار، این حد از سوخت را برای سالهای طولانی قاچاق کرد. بنابر این دستگاه قضایی و پلیس هم اگر (البته اگر) همه امکانات خود را برای جلوگیری از این جرم بسیج کنند باز هم حریف قاچاقچیان نخواهند شد.
اینها مجرمانی هستند که نتیجه سیاست قیمتگذاری هستند. اگر قرار باشد با قاچاق مبارزه کنید تنها راه آن، حل مساله از سرچشمه یعنی قیمتگذاری است. باید دولت را موظف کرد که قیمتگذاری را بردارد و یارانهها را به نحو مناسب دیگری توزیع کند. فراموش نکنید قاچاق کالا کمترین خسارت ناشی از قیمتگذاری است. این خسارتی است که میشود دید و نشان داد. عوارض اصلی آن در اقتصاد و در بههم زدن قیمتهای نسبی است که موجب اتلاف بزرگ منابع و فساد و رانت میشود. حتی بخش مهمی از نابرابریهای اقتصادی ناشی از این سیاست نادرست است.