ظرفیت بالای هنر گلیچ در اکسپو؛ جنبشی برای بازتاب جهان دیجیتال شده

یک هنرمند حوزه دیجیتال با بالا خواندن ظرفیت این هنر در عرصه بین‌المللی و امیدواری نسبت به حضور جوانان در این عرصه، بیان کرد حضور در اکسپو ۲۰۲۵ ژاپن، جایگاه هنر ایران را تقویت می‌کند.

ظرفیت بالای هنر گلیچ در اکسپو؛ جنبشی برای بازتاب جهان دیجیتال شده

به گزارش کاویان گلد، محمدعلی فاموری هنرمند طراح گرافیک و مدیر هنری نمایشگاه‌های هنر گلیچ در گفتگو با مهر درباره فعالیت‌هایش در حوزه هنر دیجیتال و گلیچ توضیح داد: فعالیتم در حوزه هنر دیجیتال و گلیچ شامل برگزاری نمایشگاه‌های گروهی و انفرادی، نگارش مانیفست‌ها و بیانیه‌های هنری و حمایت از هنرمندان دیجیتال نوظهور است. در سال ۱۳۹۷، پلتفرم ۱۰۱ را تأسیس کردم و اولین بیانیه گلیچ ایران و آسیا را با عنوان «گلیچ: زبان پیکسل» نوشتم که بر حذف رنگ‌های تزیینی و تمرکز بر مفاهیمی چون ریزش، انقطاع و تخریب تأکید داشت. از آن زمان، نمایشگاه‌هایی چون «لحظه قطعی» و «هندسه خلقت» را برگزار کردم و با تأسیس استودیو فاموری، به توسعه ویدئوآرت و هنر دیجیتال در ایران و جهان پرداختم.

وی در توضیح اینکه جایگاه هنر گلیچ در کجای هنر معاصر قرار می‌گیرد و نسبت به واکنش‌هایی اعم از مثبت و منفی درباره این هنر، گفت: هنر دیجیتال و گلیچ در هنر معاصر جایگاه ویژه‌ای دارند، زیرا با گسترش مرزهای سنتی و بهره‌گیری از فناوری، خلاقیت را به سطح جدیدی می‌برند. این هنرها به موضوعاتی چون جهانی‌سازی، هویت دیجیتال و رابطه انسان با ماشین می‌پردازند. هنر دیجیتال اثری است که از فناوری دیجیتال در خلق یا ارائه استفاده کند، در حالی که گلیچ با تمرکز بر خطاهای دیجیتالی، زیبایی‌شناسی منحصربه‌فردی می‌آفریند. این جریان‌ها مفاهیم سنتی مانند نقش هنرمند و مرز با مخاطب را به چالش می‌کشند. برخی نوآوری آنها را ستایش می‌کنند اما منتقدان ممکن است فقدان «لمس انسانی» را نقد کنند. با این حال، حضور روبه‌ رشد این آثار در نمایشگاه‌ها نشان‌دهنده پذیرش فزاینده آنهاست. هنر دیجیتال و گلیچ نه تنها مد نیستند، بلکه جنبشی مهم هستند که جهان دیجیتال‌شده را بازتاب می‌دهند و ما را به تأمل درباره فناوری، خلاقیت و هویت وا می‌دارند.

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *