صنعت خودروسازی چرا در انتظار نتیجه مذاکرات ایران و آمریکاست؟ / ایران باید از این فرصت برای بازسازی داخلی استفاده کند

صنعت خودرو در ایران قدمتی بیش از ۶۰ سال دارد و طی دهه‌هایی جزو صنایع پیشرو کشور محسوب می‌شد. روزگاری خودروهای ایرانی به کشورهای منطقه از جمله سوریه، عراق و برخی کشورهای CIS صادر می‌شد و محصولات ایران‌خودرو و سایپا در خیابان‌های این کشورها قابل مشاهده بود.

صنعت خودروسازی  چرا در انتظار نتیجه مذاکرات ایران و آمریکاست؟ / ایران باید از این فرصت برای بازسازی داخلی استفاده کند

به گزارش خبرآنلاین، روزنامه اعتماد نوشت: با این حال، به ‌واسطه تحریم‌ها، خروج شرکت‌های بزرگ از بازار ایران و بی‌ثباتی در تصمیم‌گیری‌های کلان اقتصادی، این صنعت با چالش‌های جدی مواجه شد و امروز از استانداردهای جهانی فاصله گرفته است.

در دهه ۸۰ خورشیدی، همکاری با شرکت‌های بین‌المللی نظیر پژو، رنو و حتی سیتروئن، به تولید خودروهایی منجر شد که هم کیفیت مطلوبی داشتند و هم از نظر قیمت برای مردم قابل قبول بودند. خودروهایی چون پژو ۲۰۶، ۲۰۷، تندر ۹۰ (ال۹۰) و ساندرو، حاصل همین مشارکت‌ها بودند. مردم نیز به این محصولات اقبال نشان دادند، چراکه هم از کیفیت نسبی خوبی برخوردار بودند و هم خدمات پس از فروش قابل قبولی داشتند. اما پس از اعمال تحریم‌های گسترده و خروج این شرکت‌ها از ایران، تولید این خودروها متوقف شد یا کیفیت آنها به‌ شدت افت کرد.

اکنون بار دیگر امکان بازگشت به همکاری‌های بین‌المللی فراهم شده است.اما برای آنکه بتوانیم از این فرصت استفاده کنیم، ابتدا باید موانع جدی در خارج کشور برطرف شود.مهمترین مانع، بلاتکلیفی وضعیت مذاکرات است.

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *