شادمهر راستین معتقد است اصل ماجرا این است که سینما به این خاطر اقتصاد پیچیدهای دارد که تماما ریسکپذیر است و کسانی باید وارد این حوزه شوند که بتوانند در یک اقتصاد ریسکپذیر کار کنند نه اینکه بودجه دولتی داشته باشند.
مهسا بهادری: همزمان باشروع کار گیشه نوروز ۱۴۰۴، سقف قیمتی بلیت سینما به عدد ۱۱۰هزار تومان رسید. همچنین پیش از این همایون اسعدیان، رئیس شورای صنفی نمایش در مصاحبهای اعلام کرده بود که همزمان با این افزایش، قیمت بلیت سینماها به جای یک روز، دو روز در هفته نیمبها خواهد بود. دی ماه ۱۴۰۲ و پس از افزایش قیمت بلیت سینماها به ۸۰ هزار تومان نیز اعلام شد که سینماها به موجب این افزایش، دو روز در هفته نیمبها خواهند بود، اما پس از مدتی با واکنشهای سینماداران و علیرغم نتایج دلخواه اقتصادی برای سینما، بلیت نیمبها به همان یک روز بازگشت و در روزهای سهشنبه ثابت ماند.
در شرایط فعلی نیز اکران نوروزی و تلاقی آن با ماه رمضان، محک خوبی برای سینماداران و شورای صنفی نمایش خواهد بود تا هم نتیجه افزایش قیمت بلیت بر اقبال مردم از سینماها مشخص شود و هم تصمیمگیری دقیقی برای روزهای نیمبها گرفته شود.
به بهانه افزایش قیمت بلیت سینما با شادمهر راستین، منتقد و نویسنده سینما به گفتوگو پرداختیم که در ادامه میخوانید.
به نظر میرسه که در تمام مناسبات فرهنگی ۱۰۰ هزارتومان که متوسط قیمت بلیت سینما است، ارزانترین نوع خدمات است که به بلیت سینما اختصاص دارد، حالا آیا با توجه به هزینه تولید فیلمها این ۱۰۰هزارتومان کم است یا زیاد؟
ناتوانی دولت در کنترل و ایجاد فضاهای اقتصادی باعث شده که ما به شیوه کمونیسیتی فقط قیمت را کم کنیم درواقع ما محصول را فقط با قیمتش میسنجیم.
ما نسبتی بین تولید و فروش نمیبینیم، سینما مثل غذا و دارو نیست که شما بگویید چون من این میزان از هزینه تولید را دارم، تعزیرات این قیمت را میگذارد. نه چنین چیزی نیست، فضای فرهنگی و تولیدات فرهنگی در ایران سوبسید دارد و دولت به همه کند و چون نرخ تولید با نرخ تمام شده رابطهای ندارد، در یک جلسه به قیمت واقعی بایت سینما فکر نمیکنند به این مسئله فکر میکنند که مردم چقدر میتوانند برای سینما پول پرداخت کنند، یعنی الان فروش فیلم بر اساس هزینه تولید نیست، بر اساس توان خرید مردم است.
این روش محاسبه قیمت بلیت درست و مرسوم است یا مانند بسیاری از امور اقتصادی دیگر خودمان آن را رایج کردیم؟
نه درست نیست و اگر مانند بسیاری از امور خودمان این روش را کشف نکرده بودیم که ایرانی نبود.
متوسط قسمت بلیت سینما در آمریکا، اروپا و انگلیس چند دلار است؟
باید اینگونه بپرسیم که یک پخش کننده برای هر صندلی چقدر از سالن میگیرد و سالن تا چه میزان به صندلی ارزشافزوده اضافه میکند؟ که در جواب باید گفت اگر به طور مثال برای هر صندلی ۵ دلار دریافت کند، سالندار هم ۵ دلار ارزش افزوده میگذارد و سالن را مبله میکند و نور و صدای مناسبی را قرار میدهد و اجازه دارد که آن را ۱۰ دلار کند. یک سالندار دیگه آیمکس میگذارد و قیمت را ۱۵ دلار میکند. بسته بندیها برای ارائه یک محصول متفاوت است و تقریبا بستهبندی محصولات ۷۰ درصد قیمت آن را تعیین میکنند، ما برای سینما و قیمتگذاری بلیت سینما، کاملا به شیوه کمونیسیتی شوروی عمل میکنیم.