سینما و تلویزیون در تسخیر گیمرها/ جهان‌هایی از جنس پیکسل و پرشیا

جهان بازی‌های ویدئویی جهانی منحصر به فرد با ویژگی‌های خاص است. دنیایی که طرفداران مخصوص خود را دارد و قصه‌هایی را روایت می‌کند که با قوانین خودش سازگار است.

سینما و تلویزیون در تسخیر گیمرها/ جهان‌هایی از جنس پیکسل و پرشیا

ریحانه اسکندری: جوش و خروش‌ها، فراز و فرودها و وجوه داراماتیک بازی‌های ویدئویی باعث شده است طی سالیان دراز آن‌ها طرفدارانی داشته باشند که وفادارانه زمان خود را برای طی کردن روایتی که خودشان در آن دخیل هستند صرف کنند.

می‌توان گفت در دهه‌های اخیر کیفیت بازی‌های ویدئویی نه تنها در بعد تصویر و گرافیک بلکه از جهت نوع روایت و قصه پردازی به حدی پیشرفت داشته‌اند که شخصیت‌های ماندگاری را ثبت کرده‌اند، شخصیت‌هایی که همواره مورد بحث هستند و توانایی به تصویر کشیده شدن در قالب‌های دیگری مثل فیلم، سریال، انیمه یا انیمیشن را هم دارند.

همین موضوع باعث شده است مخاطبان از تبدیل بازی‌های ویدئویی به اثری در در سینما و تلویزیون استقبال کنند اما نگرانی‌هایی نیز برای آن‌ها وجود دارد. یکی از این نگرانی‌ها احتمال عدم تطابق درست داستان بازی با چیزی است که فیلمنامه‌نویس‌ها می‌نویسند. نگرانی دیگر در مورد ویژگی و عناصر تصویری و عدم ایجاد احساس تعلق به تصویر بازسازی شده است.

این نگرانی‌ بارها سبب شده اثری که براساس بازی ویدئویی ساخته شده  تبدیل به یک شکست بزرگ تجاری و فرهنگی برای کمپانی و عوامل شود. بنابراین انتخاب یک بازی ویدئویی که طرفداران زیادی دارد به عنوان سوژه‌ای برای فیلم و سریال، انیمه و انیمیشن ریسک زیادی به شمار آید که یک تهیه‌کننده، کارگردان یا نویسنده می‌تواند بپذیرد. حتی یک بازیگر برای بازی در نقشی که سرچشمه آن به یک بازی ویدیویی برمی‌گردد می‌تواند انتخاب بسیار پرخطری کرده باشد.

این مسئله بسیار در بازسازی ویدئوگیم‌ها در حالت‌های دیگر تصویر رایج است که مخاطبان به انتخاب بازیگر به شدت انتقاد کرده‌اند و به همین علت پروژه شکست خورده است. 

دنیای بازی‌ها در دل سینما

یکی از سریال‌هایی که براساس بازی ویدئویی بسیار پرطرفدار ساخته شده «آخرین بازمانده از ما»(The Last Of Us) است. نسخه پلی‌استیشن ۳ این بازی در تاریخ ۲۰۱۳ توسط بخش سرگرمی‌های کامپیوتری سونی ساخته شد، که شرکت سازنده آن ناتی داگ و به کارگردانی نیل دراکمن بود. بعد از این نسخه‌های دیگر این بازی برای PS۴ ،PS۵ و PC در سال ۲۰۲۳ هم ساخته شد. ژانر بازی اکشن، ماجراجویی و بقا است.

در بخش خلاصه داستان بازی نوشته شده که در دنیایی پساآخرالزمانی که توسط ویروسی قارچی به نام کوردیسپس (Cordyceps) نابود شده، جوئل (Joel)، مردی میانسال و تلخ‌کام، مأمور می‌شود تا دختری نوجوان به نام الی (Ellie) را از منطقه قرنطینه خارج کرده و به گروهی به نام فایرفلایز (Fireflies / کرم‌های شب‌تاب) برساند. الی تنها کسی‌ است که در برابر این بیماری ایمن است و امکان دارد کلید نجات بشریت باشد.

شخصیت‌های اصلی بازی جوئل (Joel) با بازی پدرو پاسکال مردی خشن، دل‌سرد و مقاوم است که دخترش را در ابتدای همه‌گیری از دست داده. بعد از این او با الی (Ellie) با بازی بلا رمزی نوجوانی شجاع، باهوش و پرانرژی که برخلاف همه، نسبت به ویروس ایمن است مواجه می‌شود.

تِس (Tess) در داستان شریک و دوست قدیمی جوئل که در اوایل بازی جان خود را فدا می‌کند و مَرْلین (Marlene) رهبر گروه فایرفلایز و کسی که الی را بزرگ کرده است.  

این بازی نکات قابل توجهی داشته، یکی از آن‌ها گیم‌پلی هوشمندانه است، ترکیبی از مخفی‌کاری، مبارزه، حل معما و مدیریت منابع که به هیجان بازی افزوده است. 

داستان‌پردازی احساسی بازی بسیار قوی است، ارتباط بین جوئل و الی تدریجاً شکل می‌گیرد و محور اصلی داستان است.

گرافیک فوق‌العاده و طراحی صدا، مخصوصاً در نسخه بازسازی‌شده برای PS۵ بسیار مورد توجه است. جو سنگین و تنش‌آور بازی نیز هر قدم، انتخاب و مبارزه حسی عمیق از خطر و بقا به بازیکن می‌دهد.

استقبال از بازی به حدی فوق العاده بود که HBO فرصت ساخت سریال آن را به هیچ وجه از دست نداد. سرآخر در سال ۱۵ ژانویه ۲۰۲۳ (۲۵ دی ۱۴۰۱) فصل اول این سریال در ۹ قسمت توسط خالق بازی نیل دراکمن و کریگ مازن خالق سریال «چرنوبیل» ساخته  و منتشر شد. داستان سریال ۲۰ سال پس از فروپاشی تمدن انسانی به دلیل شیوع بیماری قارچ مرگ‌بار را روایت می‌کند. می توان به جدیت گفت اقتباس این سریال از بازی اقتباسی بسیار وفادارانه است. طرفداران این بازی ویدئویی که تعدادشان کم هم نیست معتقد هستند بسیاری از دیالوگ ها، شخصیت ها، مکان ها و حتی سبک فیلم برداری صحنه ها دقیقا از بازی الهام گرفته شده و بسیار دقیق و عمیق عمل شده است. 

امتیاز IMDB این سریال برای فصل اول ۸.۷ بود که مورد توجه قرار گرفت. منتقدان نیز از کیفیت اقتباس و صحنه پردازی، همچنین بازی بلا رمزی و پدرو پاسکال در این سریال تعریف و تمجید کردند. 

اما یکی از نکاتی که باعث حمله طرفداران  به این سریال شد انتخاب بلا رمزی به عنوان الی بود. مخاطبان این سریال به دلیل عدم تطابق ظاهری بلا رمزی به شخصیت الی در بازی ویدئویی واکنش هایی نشان دادند که این واکنشش ها هم چنان پس از انتشار فصل دوم سریال که در تاریخ ۱۳ آوریل ۲۰۲۵ منتشر شده است نه تنها کم تر نشده بلکه شدت بیشتری هم گرفته است. 

به طور کلی بازی‌های خوب، فیلم نامه وفادار به منبع اصلی و جلوه‌های ویژه اثرگذار از نقاط قوت این سریال محسوب می‌شوند که باعث شده است مخاطبان آن را بهترین اثر اقتباسی از یک بازی ویدئویی بشناسند.

امتیاز خوب سریال برای فصل  دوم سریال که در ۷ قسمت تولید شده است نیز ادامه دارد و تا این لحظه انتظار می‌رود میانگین امتیازتش در IMDB از ۸.۵ نیز فراتر رود.

پخش دومین فصل  از سریال «آخرین بازمانده از ما»، فرصت خوبی است که به سریال ها، فیلم ها و انیمه هایی بپردازیم که براساس بازی های ویدئویی ساخته شده اند و واکنش‌های خوبی از طرفداران گرفته‌اند.

«آخرین بازمانده از ما»

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *