با مشخص شدن جعلی بودن مصاحبهای از کلینت ایستوود که در روز تولد ۹۵ سالگیاش از رسانه اتریشی منتشر شد بار دیگر مسئله بیاعتمادی در روزنامهنگاری تبدیل به تیتر یک رسانههای خبری شد.
به گزارش کاویان گلد، در تاریخ ۲ ژوئن ۲۰۲۵، کلینت ایستوود، بازیگر و کارگردان برجسته آمریکایی، بهطور رسمی مقالهای منتشرشده در روزنامه اتریشی «کوریر» را بهعنوان یک مقاله کاملا جعلی محکوم کرد.
این مقاله، که به مناسبت نود و پنجمین سالگرد تولد ایستوود منتشر شده بود، شامل اظهاراتی از او درباره انتقاد از هالیوود و تمایل به دوران گذشته سینما بود. با این حال، ایستوود تأکید کرد که هیچ مصاحبهای با این نشریه انجام نداده است.
تحقیقات بیشتر نشان داد که نویسنده مقاله، الیزابت سردا، از نقلقولهایی استفاده کرده بود که ایستوود در مصاحبههای مختلف از سال ۱۹۷۶ با انجمن مطبوعات خارجی هالیوود (HFPA) بیان کرده بود. این نقلقولها بدون اشاره به منبع یا زمان اصلی، بهعنوان مصاحبهای جدید ارائه شده بودند. پس از واکنش ایستوود، «کوریر» مقاله را از وبسایت خود حذف کرد و اعلام کرد که این مقاله بهاشتباه بهعنوان مصاحبه منتشر شده است، در حالی که قصد آنها ارائه یک پروفایل بوده است. همچنین، همکاری این نشریه با سردا به پایان رسید.
این حادثه، که در پی رسواییهای مشابهی مانند مصاحبه جعلی با مایکل شوماخر رخ داد، نگرانیها درباره استانداردهای اخلاقی در روزنامهنگاری سینما را افزایش داده است. منتقدان معتقدند که استفاده از نقلقولهای قدیمی بدون زمینه مناسب، اعتماد عمومی به رسانهها را تضعیف میکند. ایستوود، که اخیراً فیلم «هیئت منصفه شماره ۲» را کارگردانی کرده است، همچنان در صنعت سینما فعال است و این رویداد را بهعنوان نمونهای از چالشهای پیشروی روزنامهنگاری مدرن میداند.
این رسوایی نهتنها اعتبار «کوریر» را زیر سؤال برد، بلکه بر لزوم بازنگری در شیوههای روزنامهنگاری و تأکید بر شفافیت و صداقت در گزارشگری تأکید میکند.
مترجم: ریحانه اسکندری
منبع: منزجورنال
۲۴۲۲۴۴