از جمله دلایل اصلی خرابی اکسل عقب خودرو می‌توان به اضافه بار وسیله نقلیه اشاره کرد. اکسل‌های عقب برای تحمل حداکثر بار مشخص طراحی می‌شوند و اگر خودرو بیش از حد مجاز بارگیری شود اکسل با تنش بالایی مواجه خواهد شد و احتمال ترک‌خوردگی یا خم شدن آن وجود خواهد داشت. مورد بعدی به زنگ زدن و خوردگی اکسل مربوط است که معمولاً در مناطق مربوط و با جاده‌های نمک‌پاشی شده برای ذوب یخ‌ها دیده می‌شود. مشکل در روان کاری قطعات اکسل عقب و دیفرانسیل نیز می‌تواند منجر به خرابی این بخش مهم خودرو شود. یکی دیگر از دلایل خرابی اکسل عقب نیز وجود ایراد در بیرینگ ها و پینیون های چرخ است که می‌تواند باعث ایجاد لرزش و صدای غیرعادی و نهایتاً خرابی اکسل شوند. علت آن نیز نفوذ آب و آلودگی به دلیل مشکل در کاسه‌نمدها خواهد بود. عواملی همچون تصادف و ضربه شدید به اکسل عقب، نقص در طراحی کارخانه و کیفیت قطعه و… نیز می‌توانند این قطعه را خراب کنند."/>

دلیل خرابی اکسل عقب خودرو و راهکارها و هزینه‌های تعمیر

چندین خودرو در بازار کشورمان با مشکل خرابی اکسل عقب مواجه هستند و مالکان این دسته از خودروها می‌خواهند با نشانه‌ها و راه‌حل‌های رفع این مشکل آشنا شوند.

دلیل خرابی اکسل عقب خودرو و راهکارها و هزینه‌های تعمیر

به گزارش کاویان گلد، به نقل از پدال، اکسل عقب خودرو ساختاری فلزی و نسبتاً سنگین‌وزن است که چرخ‌های عقب را به هم متصل کرده و وظایف مهمی از جمله انتقال قدرت به چرخ‌ها (در خودروهای دیفرانسیل عقب یا چهار چرخ محرک)، تحمل وزن وسیله نقلیه و بار و همچنین حفظ فاصله و هم‌ترازی چرخ‌ها نسبت به شاسی را بر عهده دارد. با توجه به نقش و وظایف مهم اکسل عقب، وجود هرگونه مشکل در آن می‌تواند تأثیر زیادی روی ایمنی و عملکرد کلی خودرو بگذارد.

اگر مالک برخی خودروهای تولید داخل از جمله پژو و پراید باشید احتمالاً با مشکل خرابی اکسل عقب خودرو مواجه شده‌اید چراکه اکسل عقب این خودروها معمولاً با گذشت زمان و استفاده نادرست از خودرو ایراد پیدا کرده و هزینه‌های بیشتری را به مالک تحمیل می‌کند. در این مقاله شما را با علائم، دلایل و راه‌حل‌های کامل رفع خرابی اکسل عقب خودرو آشنا خواهیم کرد تا اطلاعات بیشتری در این زمینه داشته باشید.

اکسل عقب خودرو چیست و چرا خراب می‌شود؟

اکسل عقب یک میله یا قطعه فلزی بادوام و سنگین‌وزن است که چرخ‌های عقب را به هم متصل کرده و قدرت را روانه چرخ‌ها می‌کند. اکسل عقب همچنین وزن خودرو به ویژه در بخش عقب را تحمل کرده و وظیفه حفظ فاصله صحیح بین چرخ‌ها را بر عهده دارد. به‌طور کل اکسل‌ها در دو دسته اکسل صلب و مستقل قرار می‌گیرند. در اکسل صلب یک میله یکپارچه وجود دارد که هر دو چرخ را به یکدیگر متصل کرده و دیفرانسیل در مرکز آن قرار دارد. در این نوع اکسل قدرت از گیربکس به دیفرانسیل منتقل شده و نهایتاً به چرخ‌ها می‌رسد. اکسل صلب به فنرها و کمک‌فنرها متصل بوده و تمامی وزن قسمت عقب خودرو را تحمل می‌کند. باید دانست حرکت عمودی یک چرخ به‌طور مستقیم روی چرخ مقابل آن تأثیر می‌گذارد. چنین اکسل‌هایی در خودروهای سنگین و برخی مدل‌های آفرود بکار می‌روند. اکسل عقب مستقل به گونه‌ای طراحی شده که چرخ‌های عقب به‌صورت جداگانه به شاسی متصل می‌شوند و اکسل عقب یکپارچه وجود ندارد. در این نوع طراحی هر چرخ به‌صورت مستقل حرکت می‌کند و نهایتاً سواری راحت‌تر و هندلینگ بهتری را برای وسیله نقلیه به ارمغان می‌آورد.

از جمله دلایل اصلی خرابی اکسل عقب خودرو می‌توان به اضافه بار وسیله نقلیه اشاره کرد. اکسل‌های عقب برای تحمل حداکثر بار مشخص طراحی می‌شوند و اگر خودرو بیش از حد مجاز بارگیری شود اکسل با تنش بالایی مواجه خواهد شد و احتمال ترک‌خوردگی یا خم شدن آن وجود خواهد داشت. مورد بعدی به زنگ زدن و خوردگی اکسل مربوط است که معمولاً در مناطق مربوط و با جاده‌های نمک‌پاشی شده برای ذوب یخ‌ها دیده می‌شود. مشکل در روان کاری قطعات اکسل عقب و دیفرانسیل نیز می‌تواند منجر به خرابی این بخش مهم خودرو شود. یکی دیگر از دلایل خرابی اکسل عقب نیز وجود ایراد در بیرینگ ها و پینیون های چرخ است که می‌تواند باعث ایجاد لرزش و صدای غیرعادی و نهایتاً خرابی اکسل شوند. علت آن نیز نفوذ آب و آلودگی به دلیل مشکل در کاسه‌نمدها خواهد بود. عواملی همچون تصادف و ضربه شدید به اکسل عقب، نقص در طراحی کارخانه و کیفیت قطعه و… نیز می‌توانند این قطعه را خراب کنند.

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *