اگر شما هم از جمله کسانی بودید در سری آخر نمایشگاه بینالمللی تهران در تجهیزات آموزشی شرکت کردید حتما متوجه غرفه های آموزشی در بخش وایت برد مغناطیسی و همچنین وایت برد شیشه ای شده اید.
تا همین چند سال پیش کمتر کسی شانسی برای این دسته از تخته ها از جنس شیشه قائل بود و همگی فکر میکردند که وایت برد شیشه ای در شروع رقابت با یک شکست بزرگ روبرو شده و هیچگاه نمیتواند جایگاهی در مارکتینگ لوازم آموزشی داشته باشد.
در نظرات کاربران که ریز می شدیم متوجه آن می شدیم که بزرگ ترین دلیل عقب نشینی همگی قیمت بسیار بسیار بالای وایت برد شیشه ای نسبت به توان خرید خریداران بود و اکثرأ ترجیهشان این بود که به جای خرید یک گلس برد چهار و حتی پنج تخته از جنس فلز تهیه کنند و بجای یک کلاس درس و یا یک اتاق جلسات چندین کلاس را تجهیز کنند. که البته نظر عقلانی به نظر میرسید.
همین امر باعث میشد در نمایشگاههایی که سالیان قبل برگزار میشد خلوت ترین غرفه به این محصول اختصاص پیدا کند و فقط افراد برای حس کنجکاوی یه سری به این غرفه داران میزدند و خیلی کوتاه با یکی دو سوال وقتی به سوال اصلی که همان قیمت محصول بود خیلی سریع به قول معروف جمله خوب ما میریم دورامونو میزنیم برمیگردیم ختم میشد.
این شکست های پی در پی در رقابت در بازار هم سو بسیاری از تولید کنندگان را در این فکر فرو برد که باید دست به ساخت یک نوع وایت برد شیشه ای بزنند که تمامی کیفیت هایش حفظ شود و موازی با آن قیمت هم به شکل محسوسی کاهش یابد.
اما این امر کار ساده ای نبود و برخی از شرکت ها مجبور به کاستن از کیفیت نهایی محصول شدند که این مسئله بیش از پیش خریداران را از وایت برد شیشه ای دور کرد.
حال پس از گذشت سالیان سال چه اتفاقی افتاد که امروزه این محصول در سبد خرید همه خریداران قرار گرفته؟
آیا مدیران با بی کیفیتی محصول کنار آمدند؟
آیا بدلیل نبود بازار رقابت خریداران چاره ای جز خرید وایت برد شیشه ای ندارند؟
آیا همگی با قبول اینکه قیمت خیلی بالایی برای خرید یک گلس برد پرداخت نمایند اما یک کاره با کیفیت بر روی دیوارشان نصب نمایند رسیدند؟
آیا دلالان در بیزینس این محصول ورود کرده و با یک سری رابطه وایت برد مغناطیسی قدیمی را حذف و وایت برد شیشه ای را جایگزین کرده و همگی را مجبور به خرید کالای پر سود خودشان کردند؟
جواب تمامی سوال ها خیر است
دلیل استقبال امروزه مردم هیچکدام از این ها نیست
برای گرفتن جواب بهتره یک فلش بک به چندسال پیش بزنیم که یک وایت برد شیشه ای قیمت چندین برابری نسبت به وایت برد قدیمی داشت
و این قیمت به مراتب بالاتر تنها یک دلیل اصلی داشت و آن هم تولید محدود گلس برد ها بود.
حال باید توضیح بدین که چرا تولید محدود بر روی قیمت تمام شده تأثیر چشم گیری دارد.
برای جواب به این فرضیه باید ابتدا بدانیم که برای ساخت یک وایت برد شیشه ای از صفر تا صد باید در چند کارخانه در خط تولید قرار بگیرد.
ابتدا شیشه ها به صورت جام از یکی دوتا شرکت مادر در ایران خریداری میشوند. سپس پس از حمل به کارخانه شیشه بری برده شده و به ابعاد مورد نظر در می آید، و در مرحله بعدی دور تا دور کار دیاموند شده و قول معروف لول میشوند، سپس قطعات برش خورده به کارخانه سکوریت حمل شده و در کوره هایی با درجه بسیار بالا مقاوم سازی میشوند، پس از آن شیشه های مجدد بارگیری شده و کارخانه رنگ رفته تا رنگ مورد نظر در پشت کار که اغلب سفید است بر روی سطح تخته پاشیده شود و مجدد در کوره قرار داده میشود تا رنگ پخته شود تا از ریزش رنگ جلوگیری شود، حال باید مجدداً همگی بارگیری شود و به یک کارگاه دیگر برده شود تا ورق های گالوانیزه که از قبل با ابعاد های مورد نظر برش خورده اند با چسب های مخصوص بر روی رنگ ها چسبیده شود، حال یک بار دیگر باید وایت برد شیشه ای آماده شده به کارخانه مبدا بارگیری شود تا کار شیلینگ و بسته بندی انجام شود، پس از اتمام کار در آخرین مرحله مجدد یک ماشین حمل بار باید این تخته ها را به انبار های مشخص جهت نگهداری طولانی مدت جابه جا کند تا از آنجا تک به تک به سمت آدرس های مشتریان ارسال شود تا نصاب مربوطه برای نصب وایت برد شیشه ای بر روی دیوار حاضر شود.
تا اینجا باید متوجه شده باشین که تخته ها از مبدا تا مقصد که محل نصب است باید حداقل شش یا هفت مرتبه جا به جا شوند و با یک ضرب و تقسیم ساده متوجه میشویم تنها برای هزینه حمل این هفت مرحله مبلغ قابل توجه ای تنها صرف هزینه وانت ها و یا کامیون ها میشود.
سالیان قبل بدلیل تولید محدود در واقع قسمت زیادی از برآورد اولیه قیمت تخته وایت برد شیشه ای به حمل اختصاص پیدا میکرد که فقط و فقط با تولید انبوه میتوان این هزینه بالا را بر روی تعداد بسیار بالای تولید سر شکن کرد، از طرف دیگر در خرید های تیراژ بالا در هر مرحله، تولید کننده میتوانست از تخفیف های بالاتری بهرمند شود. و ماعسل همگی اینها قیمت خیلی پایین تر فینال قیمتی وایت برد شیشه ای بود.
حال متوجه میشویم دلیل استقبال امروزه مشتریان از این محصول نزدیک شدن قیمتی این محصول دلربا نسبت به رقیب قدیمی که همان وایت برد زهوار آلومینیومی های ضمخت که مجبور بودین سالیان سال زشتی و ایراداتشان را تحمل کنیم.
اما امروزه میتوان از استفاده از یک تخته وایت برد شیشه ای در محل آموزشی خود هم لذت نوشتن و هم پاک شوندگی و هم از داشتین یه محیط آموزشی زیبا لذت برده و حس فوقالعاده یک کلاس درسی و یا یک کنفرانس تحقیقاتی و یا حتی بیزانسی را با پوست و استخوان خود حس کنیم.