دبیر ستاد راهبردی زن و خانواده: مدل رفتاری سگ روی انسان اثرگذار است

معصومه ظهیری، دبیر ستاد راهبردی زن و خانواده گفت: گفته شده برخی حیوانات را داخل زندگی خود نیاورید، از جمله سگ به دلیل بزاق دهان و مو نهی شده است و حتی مدل رفتاری سگ روی انسان اثرگذار است.امیرالمؤمنین (ع) فرمودند: خیری در نگهداری سگ نیست، به جز سگ شکاری و گله. امام صادق (ع) فرمود: سگ شکاری را در خانه‌ات نگهداری مکن مگر اینکه محل زندگی او جدا باشد.

دبیر ستاد راهبردی زن و خانواده: مدل رفتاری سگ روی انسان اثرگذار است

به گزارش خبرآنلاین، معصومه ظهیری، دبیر ستاد راهبردی زن و خانواده گفت: نوع نگاه انسان به اطراف و محیط‌زیست باید براساس مدل ساختارمند یا قانونمند هستی باشد، از جمله این موارد رابطه انسان و حیوان است تا جایی که انسان حیوان را به خدمت می‌گیرد.

جوان در خبری نوشت:وی با تأکید بر اینکه هرگونه آزار و اذیت حیوانات پرهیز داده شده است، به نهی خوردن گوشت حیواناتی، چون سگ و خوک اشاره کرد و می‌افزاید: خوردن گوشت حیوانات وحشی نهی شده است؛ نهی اصلی به خاطر خود انسان بوده تا از خوراکی‌های مطبوع بخوریم. ماهی‌های گوشتخوار آلودگی‌هایی با خود همراه دارند که امکان انتقال به انسان دارد، بنابراین هر چه خدا دستور داده دو فایده دارد که یکی برای انسان و دیگری برای اکوسیستم و حرکت طبیعی هستی است و ما حق نداریم نظم هستی را برهم بزنیم. 

نهی سگ در داخل خانه دلیل داشته است

ظهیری توضیح می‌دهد: گفته شده برخی حیوانات را داخل زندگی خود نیاورید، از جمله سگ به دلیل بزاق دهان و مو نهی شده است و حتی مدل رفتاری سگ روی انسان اثرگذار بوده، اما اینکه با خشونت با او رفتار کنیم نیز نهی شده است. 

امیرالمؤمنین (ع) فرمودند: خیری در نگهداری سگ نیست، به جز سگ شکاری و گله. امام صادق (ع) فرمود: سگ شکاری را در خانه‌ات نگهداری مکن مگر اینکه محل زندگی او جدا باشد.

جنگل، بیابان و آبگیر محل زندگی حیوان قرار داده شده است

به اعتقاد وی، خدا جنگل و بیابان و آبگیر را برای زندگی حیوان قرار داده و این جداسازی برای این است که در کنار نظام خلقت باهم زندگی کنیم و هرکدام خاصیت مخصوص به خود را داشته باشیم. 

ظهیری می‌گوید: فرهنگ سالم، زندگی مسالمت‌آمیز و برنامه‌ریزی درست را می‌طلبد. اگر ما بخواهیم سگ را بر خلاف نگهبانی و گله استفاده کنیم، بی‌نظمی ایجاد کرده‌ایم. 

وی با ورود به موضوعات فرهنگی در بحث نگهداری از حیوانات خانگی یادآور می‌شود: فرهنگ‌ها جایگزین شده و افراد به جای انس و الفت با بچه و فرزند با حیوان انس می‌گیرند. برهم خوردن سیستم و نظم، مشکلات مختلفی برای سلامتی ایجاد خواهد کرد. 

موضوع دیگر مورد اشاره از سوی این استاد دانشگاه ایجاد ترس در دل دیگران به واسطه حیوان بود که در این باره توضیح می‌دهد: ما حق نداریم دیگران را به وحشت بیندازیم یا با سر و صدا ایجاد مزاحمت کنیم. امروزه بسیاری از همسایگان ناراضی هستند و به دلیل رفت‌وآمد سگ در مسیرهای مشاع مثل آسانسور مشکل دارند. برخی افراد برای رضایت همسایگان دست به عقیم‌سازی می‌زنند یا تارهای صوتی حیوانات را از بین می‌برند که این در مورد گربه هم وجود دارد و نظام طبیعی او را تغییر می‌دهند و این عین ظلم به حیوانات و مصداق تجددگرایی ضالمانه و بی‌فرهنگ است. 

غذادادن به حیوانات نظم طبیعت را برهم می‌زند

ظهیری در ادامه برهم خوردن نظم طبیعت به واسطه عملکرد انسانی را اینگونه بیان می‌کند: نظام خلقت و طبیعت این است که برخی حیوانات را غذای حیوان دیگر قرار داده است. غذای گربه، موش است، اما وقتی ما غذا می‌دهیم و گربه را تنبل بار می‌آوریم دنبال شکار نمی‌رود، میل جنسی او زیاد شده و زیاد تکثیر می‌کند. در واقع سیستم زندگی شهری تحت‌الشعاع همین دستکاری‌ها قرار گرفته است.

حیوانات را از مسیر طبیعی زندگی خود دور نکنیم 

نقد دیگر وی نسبت به عدم تعلیم دیدن افراد و انسان‌ها برای نگهداری حیوانات خانگی است که می‌گوید: وقتی تعلیم وجود ندارد و هزینه‌ای برای این تعلیم نمی‌شود در نتیجه شاهد موارد گوناگون ترس هستیم. 

وی با تأکید بر اینکه در ۱۰ سال اخیر کسانی که مورد آزار سگ‌های خانگی یا ولگرد قرار گرفتند زیاد شده‌اند، بیان می‌کند: ما حیوانات را از مجرای طبیعی زندگی خود دور می‌کنیم و حتی قانون حمایت از حیوانات را به دروغ پیش می‌بریم و علیه حیوانات به کار می‌گیریم. 

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *