برخی از خودروسازان ایرانی خودروهایی را در دوران فعالیت خود معرفی کردند که هیچوقت پای آنها به خط تولید نرسید.
به گزارش کاویان گلد، به نقل از آخرین خودرو، در کارنامه خودروسازان داخلی مجموعهای از خودروها وجود دارند که فقط در نمایشگاهها و یا در بازدید اشخاص خاص از خطوط تولید در کارخانهها به نمایش گذاشته شدهاند. این خودروها با وجود هزینههای بالای تولید و طراحی ساخت ساخته شدهاند، آن هم در شرایطی که کشور در سختترین بحرانهای اقتصادی و تحریمی قرار داشته است؛ اما این نمونهها هیچ گاه از نمونههای کارخانهای فراتر نرفته و هرگز تولید انبوه نشدند. در بین طرحهای ارائه شده خودروهایی قرار دارند که مشخصات به نسبت خوبی را در کاتالوگ ثبت کرده بودند اما به دلایلی همانند هزینههای تولید، عدم دسترسی به فناوریهای تولید انبوه، تغییرات مدیریتی و ساختاری پروژه آنها به فراموشی سپرده شد. در این مطلب به سراغ خودروهایی میرویم که خودروسازان داخلی آنها را معرفی کردند ولی هیچگاه به تولید انبوه نرساندند.
پردیس
در اوایل دهه ۸۰ شمسی ایران خودرو بر روی غلتک توسعه و پیشرفت قرار داشت و مدیران این خودروساز داخلی رویای تبدیل شدن به خودروسازی در سطح جهانی را در فکر داشتند. در همین سالها این خودروساز که سمند را به عنوان اولین خودرو ملی و توسعه یافته در ایران معرفی کرده بود قصد داشت که سمند را به خانواده محصولی با اشتراکات بالا تبدیل کند. در همین سالها سمند پردیس معرفی شد. سمند پردیس نسخهای لوکستر از سمند بود که از چهرهای جدید و بهروز در سالهای معرفی شده بهره میبرد. پردیس از ویژگیهای همانند مانیتور مالتی مدیا، پروژکتور لنز چراغها، رینگهای اسپرت با طراحی اختصاصی و چندین ویژگی متمایزکننده در بین خودروهای آن سالها بهره میبرد. پردیس نسخه لوکس از سمند است که برای قشر مرفه جامعه توسعه یافته بود در نهایت هیچگاه به تولید انبوه نرسید.