مستند خوش‌ساخت «ضد قهرمان» که پرتره آیت‌الله صادق خلخالی است و هم در جشنواره سینما حقیقت و هم در جشنواره فجر ۱۴۰۳ و هم در فضای آنلاین اکران شد با معیارهای تاریخ‌نگاری با مجوز رسمی در جمهوری اسلامی و سازمان فرهنگی ‌رسانه‌ای اوج شجاعانه و نسبتا منصفانه محسوب می‌شود. انتخاب این موضوع تابو توسط عارف افشار شهامت می‌طلبیده است. از نقاط قوت مستند می‌توان به کشف و نمایش تصاویر آرشیوی کمتر دیده ‌شده و دیده ‌نشده، شکار جملات و لحظات بسیار جالب در گفت‌وگو با بعضی از چهره‌ها (به‌ویژه علی‌اکبر ناطق‌نوری) و ملموس‌سازی سهل‌گیری و نقض دادرسی عادلانه در صدور احکام اعدام و مجازات‌های خشن و سنگین توسط صادق خلخالی اشاره کرد.

مستند همچنین در برقراری نسبت میان عملکرد و میراث صادق خلخالی در دهه اول انقلاب با دو عامل نسبتا موفق عمل کرده است: اول، تاثیر زمینه انقلابی در جامعه و حاکمیتِ نوتاسیس و دوم، تاثیر کودکی و ویژگی‌های شخصیتی صادق خلخالی. دومی بدون اولی مجال پرورش و اثرگذاری ملی نمی‌یافت، چنان‌که مرگ مهجور او در سال‌های فاصله‌گیری جامعه و حاکمیت ایران از انقلاب ۵۷ نشانه‌اش بود. مستند نمایش می‌دهد که خلخالی تندخو و خشنِ در مجازات در سال‌های پس از انقلاب برای بخش قابل اعتنایی از جامعه‌ ایران قهرمان شده بود، همان‌طور که در اغلب انقلاب‌ها دفعی‌گرایی و حذف‌گرایی محبوب و رایج و نصر بالرعب حاکم می‌شود و همین خلخالی بعد از فاصله‌گیری جامعه و حاکمیت از شرایط انقلابی در آستانه مرگ در عزلتش حتی از سوی دوستان نزدیک سابق هم عیادت‌کننده نداشت. خلخالی را شرایط انقلابی قهرمان کرد و شرایط پساانقلابی ضد قهرمان."/>

خلخالی در آستانه مرگ از طرف دوستانش هم عیادت‌کننده نداشت

مستند [ضد قهرمان]… در برقراری نسبت میان عملکرد و میراث صادق خلخالی در دهه اول انقلاب با دو عامل نسبتا موفق عمل کرده است: اول، تاثیر زمینه انقلابی در جامعه و حاکمیتِ نوتاسیس و دوم، تاثیر کودکی و ویژگی‌های شخصیتی صادق خلخالی.

خلخالی در آستانه مرگ از طرف دوستانش هم عیادت‌کننده نداشت

مستند خوش‌ساخت «ضد قهرمان» که پرتره آیت‌الله صادق خلخالی است و هم در جشنواره سینما حقیقت و هم در جشنواره فجر ۱۴۰۳ و هم در فضای آنلاین اکران شد با معیارهای تاریخ‌نگاری با مجوز رسمی در جمهوری اسلامی و سازمان فرهنگی ‌رسانه‌ای اوج شجاعانه و نسبتا منصفانه محسوب می‌شود. انتخاب این موضوع تابو توسط عارف افشار شهامت می‌طلبیده است. از نقاط قوت مستند می‌توان به کشف و نمایش تصاویر آرشیوی کمتر دیده ‌شده و دیده ‌نشده، شکار جملات و لحظات بسیار جالب در گفت‌وگو با بعضی از چهره‌ها (به‌ویژه علی‌اکبر ناطق‌نوری) و ملموس‌سازی سهل‌گیری و نقض دادرسی عادلانه در صدور احکام اعدام و مجازات‌های خشن و سنگین توسط صادق خلخالی اشاره کرد.

مستند همچنین در برقراری نسبت میان عملکرد و میراث صادق خلخالی در دهه اول انقلاب با دو عامل نسبتا موفق عمل کرده است: اول، تاثیر زمینه انقلابی در جامعه و حاکمیتِ نوتاسیس و دوم، تاثیر کودکی و ویژگی‌های شخصیتی صادق خلخالی. دومی بدون اولی مجال پرورش و اثرگذاری ملی نمی‌یافت، چنان‌که مرگ مهجور او در سال‌های فاصله‌گیری جامعه و حاکمیت ایران از انقلاب ۵۷ نشانه‌اش بود. مستند نمایش می‌دهد که خلخالی تندخو و خشنِ در مجازات در سال‌های پس از انقلاب برای بخش قابل اعتنایی از جامعه‌ ایران قهرمان شده بود، همان‌طور که در اغلب انقلاب‌ها دفعی‌گرایی و حذف‌گرایی محبوب و رایج و نصر بالرعب حاکم می‌شود و همین خلخالی بعد از فاصله‌گیری جامعه و حاکمیت از شرایط انقلابی در آستانه مرگ در عزلتش حتی از سوی دوستان نزدیک سابق هم عیادت‌کننده نداشت. خلخالی را شرایط انقلابی قهرمان کرد و شرایط پساانقلابی ضد قهرمان.

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *