خبر جدید درباره بنزین/راه حل مجلس برای حل مشکل ناترازی بنزین

نماینده مجلس گفت: اختصاص سهمیه بنزین به هر کد ملی معادل یک لیتر در روز به هر نفر عادلانه‌ترین راهکار برای حل مشکلات حوزه بنزین است چراکه در این طرح، عواید حاصل از اصلاح نحوه اعطای یارانه بنزین به جیب مردم می‌رود .

خبر جدید درباره بنزین/راه حل مجلس برای حل مشکل ناترازی بنزین

به گزارش خبرآنلاین،طبق آمار ها و بررسی های صورت گرفته  در حوزه بنزین با مشکلات جدی روبرو هستیم. بر اثر قیمت‌های دستوری و یارانه‌ای در حوزه بنزین شاهد بروز مشکلاتی همچون قاچاق و مصرف بی‌رویه هستیم. برای حل این مشکلات، مرکز پژوهش‌های مجلس روش اختصاص سهمیه بنزین به نفر را پیشنهاد کرده است. به نحوی که همه شهروندان صرف نظر از این که خودرو دارند یا نه از سهمیه بنزین بهره‌مند شوند. 

باشگاه خبرنگاران جوان در خبری نوشت:به زعم بسیاری از کارشناسان، اختصاص سهمیه بنزین به نفر می‌تواند به کاهش مصرف نیز منجر شود. زیرا طبقه متوسط به سیگنال‌های قیمتی حساسیت دارد و این امر به مدیریت مصرف می‌انجامد. اقشار مرفه نیز که می‌خواهند از بنزین بیشتری استفاده کنند، آن را با قیمت آزاد و غیریارانه‌ای تهیه می‌کنند.

با توجه به آنکه ایران  جزو کشورهایی هست که بیشترین یارانه سوخت را اعطا می‌کنیم. به همین دلیل نیاز است به سمت عادلانه‌سازی توزیع یارانه برویم. نظرات حبیب قاسمی، نماینده شهرضا و دهاقان در مجلس را در خصوص لزوم اجرای طرح اختصاص سهمیه بنزین به نفر در ادامه می‌خوانید. 

حبیب قاسمی نماینده  مجلس در خصوص این موضوع که راهکار اصلی برای حل این مشکل اجرای طرح اختصاص سهمیه بنزین به نفر است، تصریح کرد: بنده موافق اجرای این طرح هستم و این روش می‌تواند به حل مشکلات حوزه بنزین کمک کند. ضمن این که روش اختصاص سهمیه بنزین به نفر به نفع اقشار ضعیف کشور است و به توزیع عادلانه‌تر یارانه منجر می‌شود. 

وی ادامه داد: پیشنهادی که دولت در لایحه بودجه مطرح کرده است، اختصاص سهمیه بنزین به نفر به همگان نیست. این روش فقط برای بنزین وارداتی مطرح شده است. کسانی که خودرو دارند، سهمیه بنزین وارداتی به کارت صاحب خودرو واریز می‌شود. این همان اختصاص سهمیه بنزین به نفر است اما همه اقشار جامعه را شامل نمی‌شود، فقط برای دارندگان خودرو و در زمینه بنزین وارداتی است.

این نماینده مجلس گفت: بنده یکی از طرفداران طرح اختصاص سهمیه بنزین به نفر هستم. اجرای این طرح، سازوکارهای خاص خودش را می‌طلبد و دولت باید به سمت ایجاد این زیرساخت‌ها برود و بسیار مدل مناسبی برای کشور است.

وی ادامه داد: اگر دولت اجرای طرح اختصاص سهمیه بنزین به نفر را اجرایی نکند، در ادامه با مشکل مواجه می‌شود. شواهد نشان می‌دهد که با ناترازی جدی در حوزه بنزین مواجه هستیم و باید برایش چاره‌اندیشی داشته باشیم.

قاسمی گفت: احتمالاً دولت باید به سمت گران کردن بنزین برود که قابل قبول نیست و اثرات تورمی خواهد داشت. در این شرایط، بهترین راهکار این است که برای حل مشکل ناترازی به سمت اجرای طرح اختصاص سهمیه بنزین به نفر برویم.

وی ادامه داد: اختصاص سهمیه بنزین به هر کد ملی معادل یک لیتر در روز به هر نفر عادلانه‌ترین راهکار برای حل مشکلات حوزه بنزین است. در این طرح، عواید حاصل از اصلاح نحوه اعطای یارانه بنزین به جیب مردم می‌رود و کسانی که خودرو ندارند نیز از یارانه بنزین بهره می‌برند. از طرفی نیز مصرف بهینه بنزین، نفع و عایدی مستقیم برای مردم دارد.

وی ادامه داد: در لایحه بودجه پیش‌بینی شده است که ۳ و نیم میلیارد یورو برای واردات بنزین در نظر بگیریم. برای این که از واردات خودرو کم کنیم و چنین مبالغ گزافی را در این زمینه هزینه نکنیم، باید به سمت اجرای طرح اختصاص سهمیه بنزین به نفر برویم. در غیر این صورت، عوارض گرانی بنزین را برای مردم خواهیم داشت.

این نماینده مجلس گفت: از طرح فعلی مبنی بر اختصاص سهمیه بنزین به خودرو بیشتر طبقه مرفه و کسانی که چندین خودرو دارند، بهره می‌برند. اما از روش اختصاص سهمیه بنزین به نفر معادل یک لیتر در هر روز، اقشار ضعیف جامعه بهره‌مند می‌شوند. این شرایط به بهبود وضعیت اقتصادی اقشار ضعیف منجر می‌شود.

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *