تجربه دلچسب ورود غذاهای خارجی مانند ماکارونی و پیتزا و پاستا به سفرههای ایرانی، نشان از پذیرش و استقبال ذائقه تنوعطلب ایرانی از فرهنگهای غذایی مختلف دارد.
یکی از جدیدترین غذاهایی که بر بستر این تساهل فرهنگی به آشپزخانه ایرانی راهیافتهاند، نودل ها هستند.
رشتههای باریکی که با ترکیبات ساده و سالم، طعمها و مزههای متنوع، آمادهسازی سریع و هماهنگی بالا با ذائقه کودکان و نوجوانان، خیلی زود، اعتماد مادران و خانوادههای مشکلپسند ایرانی را جلب کردهاند.
در شرایطی که فست فودها و غذاهای فرآوری شده رایج باوجود ارزش غذایی پایین، کالری بالا و عوارض مختلف بهواسطه طعم دلچسب و وسوسهانگیز خود به تهدیدی جدی برای سلامت جامعه تبدیلشدهاند، رشتههای سلامتی بخش نودل با طعمهای متنوع، قابلیت استفاده از چاشنیها و افزودنیهای طبیعی مختلف، آمادهسازی سریع و مصرف آسان بهعنوان رقیبی جدی در بازار خوراکیهای آماده، قد علم کردهاند.
نودل ها که از حدود چهار هزار سال پیش جایگاه ویژهای در تغذیه ساکنان شرق دور داشتهاند امروزه بازاری گسترده به حجم بیش از ۱۰۰ میلیارد بسته در سراسر جهان را به خود اختصاص دادهاند.
سرانه مصرف این خوراکی در ایران حدود ۲.۵ بسته است که نه تنها با سرانه ۷۶ و ۴۸ بستهای این خوراکیها در کره و ژاپن که حتی با متوسط ۱۳ بستهای مصرف آنها در دنیا هم فاصله چشمگیری دارد.
در سالهای کوتاهی که از ورود این رشتههای خوشمزه به ایران میگذرد با توجه به ترکیبات ساده و سالم این خوراکی، ارزش غذایی و مزایای متنوع دیگر آن مثل آمادهسازی سریع و چند دقیقهای با استفاده از مقداری آب جوش و بدون نیاز به ظروف خاص، قابلیت تولید طعمها و مزههای متنوع با استفاده از چاشنیها، رب، سس و انواع سبزیجات و افزودنیها، امکان آمادهسازی و مصرف آسان در محیطهای مختلف کار، دانشگاهها و مراکز تجاری و اداری و … اقبال بالایی خصوصاً از طرف ورزشکاران، کودکان، دانشجویان و زنان نسبت به این خوراکی صورت گرفته و با توجه به تولید و عرضه نمونههای بسیار متنوع و باکیفیت این محصول در کشور و ضرورت ترویج الگوهای سالم تغذیه زمینه افزایش سرانه مصرف این غذای سالم در کشور وجود دارد.