فورد اکسکرژن، شاسی‌بلند غول‌پیکر V۱۰

فورد اکسکرژن V۱۰ با هیچ شاسی‌بلند دیگری قابل‌مقایسه نبود. این خودرو در سال ۱۹۹۹ معرفی شد و پاسخ فورد به تقاضای روزافزون برای خودروهای کاربردی بزرگ بود که بتوانند وظایف سنگین را به‌راحتی انجام دهند. اکسکرژن (Excursion) درواقع یک پیکاپ سوپر دیوتی F۲۵۰ در لباس شاسی‌بلند روی پلتفرم F۲۵۰ سوپر دیوتی بود که بزرگ‌ترین شاسی‌بلند تاریخ فورد محسوب می‌شد. طول این شاسی‌بلند عظیم بیش از ۵,۷۵۰ میلی‌متر بود، وزن آن به حداکثر ۳۱۷۵ کیلوگرم می‌رسید و ظرفیت یدک‌کشی آن بسته به نوع موتور بیش از ۴.۵ تن بود. این خودرو فضای کافی برای ۹ سرنشین و محفظه بار بزرگی داشت که می‌توانست تجهیزات کامل کمپینگ را در خود جای دهد. برای مقایسه، دیگر شاسی‌بلند فول سایز فورد یعنی اکسپدیشن در آن زمان تنها ۵,۲۲۷ میلی‌متر و شورلت سابربن ۵,۵۷۰ میلی‌متر طول داشت."/>

تویوتا لندکروزر در برابر این خودرو کوچک است! / عکس

فورد اکسکرژن ۱۹۹۹ شاسی‌بلند غول‌پیکری با موتور ۶.۸ لیتری ۱۰ سیلندر بود که حتی از شورلت سابربن و فورد اکسپدیشن زمان خود هم ابعاد بزرگ‌تری داشت.

تویوتا لندکروزر در برابر این خودرو کوچک است! / عکس

به گزارش کاویان گلد، به نقل از پدال، سال‌هاست که خانواده‌های آمریکایی برای تردد روزمره از شاسی‌بلندها استفاده می‌کنند. از دید آمریکایی‌ها، این خودروها هرچه بزرگ‌تر بودند بهتر بود اما حتی بزرگ‌ترین و قوی‌ترین شاسی‌بلندهای خانوادگی به موتورهای هشت سیلندر بسنده می‌کردند تا اینکه یک خودروساز تصمیم گرفت پا را فراتر بگذارد و بزرگ‌تر عمل کند و به‌جای هشت سیلندر سراغ ده سیلندر رفت. این یک مدل مفهومی یا شاسی‌بلند پرفورمنس نبود بلکه خودرویی تولید انبوه با موتور V۱۰ محسوب می‌شد.

فورد اکسکرژن، شاسی‌بلند غول‌پیکر V۱۰

فورد اکسکرژن V۱۰ با هیچ شاسی‌بلند دیگری قابل‌مقایسه نبود. این خودرو در سال ۱۹۹۹ معرفی شد و پاسخ فورد به تقاضای روزافزون برای خودروهای کاربردی بزرگ بود که بتوانند وظایف سنگین را به‌راحتی انجام دهند. اکسکرژن (Excursion) درواقع یک پیکاپ سوپر دیوتی F۲۵۰ در لباس شاسی‌بلند روی پلتفرم F۲۵۰ سوپر دیوتی بود که بزرگ‌ترین شاسی‌بلند تاریخ فورد محسوب می‌شد. طول این شاسی‌بلند عظیم بیش از ۵,۷۵۰ میلی‌متر بود، وزن آن به حداکثر ۳۱۷۵ کیلوگرم می‌رسید و ظرفیت یدک‌کشی آن بسته به نوع موتور بیش از ۴.۵ تن بود. این خودرو فضای کافی برای ۹ سرنشین و محفظه بار بزرگی داشت که می‌توانست تجهیزات کامل کمپینگ را در خود جای دهد. برای مقایسه، دیگر شاسی‌بلند فول سایز فورد یعنی اکسپدیشن در آن زمان تنها ۵,۲۲۷ میلی‌متر و شورلت سابربن ۵,۵۷۰ میلی‌متر طول داشت.

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *