میان احادیث اهلبیت علیهم السلام با عبارتهای اجل معلق و اجل مسمی برخورد میکنیم؛ انواعی از مرگ که با دعا امکان به تعویق افتادن آنها وجود دارد یا خیر.
به گزارش پایگاه فکر و فرهنگ مبلغ، قرآن کریم در آیه دوم سوره مبارکه انعام، مرگ را با این تعبیر معرفی فرموده است که: «قَضی أَجَلًا وَ أَجَلٌ مُسَمًّی عِنْدَهُ». امام صادق علیه السلام درباره معنی این آیه فرمودهاند که این دو اجل همان اجل حتمی و اجل معلق هستند. منظور از اجل معلق این است که خداوند هرچه بخواهد با آن میکند، اما اجل حتمی همان مرگ حتمی است.
بنا بر روایت تسنیم، درواقع میان اجل معلق و اجل مسمی تفاوتهایی وجود دارد. مرگ حتمی یا اجل حتمی یا اجل مقضی همان مرگی است که در هر سال در شب قدر تعیین میشود، یعنی در شب قدر مشخص میشود که تا شب قدر سال آینده چهکسانی از دنیا خواهند رفت و ملکالموت مسئول گرفتن جان چهکسانی است.